سنبله 08, 1396 10:43 Asia/Kabul
  • ۳۰ هزار اتباع خارجی در ایران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت:در مدت کوتاهی که از آغاز ارائه خدمات تأمین اجتماعی به ایرانیان خارج از کشور می گذرد، ۳۰ هزار نفر از اتباع خارجه تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

 به گزارش رادیو دری،«سیدتقی نوربخش» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: براساس قانون چنانچه فردی پس از25 سال کار بخواهد 5 سال زودتر بازنشسته شود علاوه براینکه دولت باید حق بیمه 5 سال کارگر را پرداخت کند کارفرما نیز موظف است مستمری پنج سال آن را تقبل کند.

وی با باین اینکه شرایط بیمه کارگران ساختمانی نیز مانند  سایر بیمه‌ها است، افزود: یکی از اقدامات مهم ما در دولت یازدهم راه‌اندازی همین اداره کل اتباع برای ایرانیان خارج از کشور و خارجی‌های داخل ایران بود.

نوربخش در گفتگو با شبستان تصریح کرد: تمامی اتباع خارجی که دارای پروانه کار یا کارت کار معتبر بوده و در کارگاههای مشمول قانون تأمین اجتماعی شاغل هستند، مشمول بیمۀ اجباری بوده وکارفرمای وی مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان بوده و مکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا، ٧ درصد سهم کارگر را کسر نموده و به همراه ٢٠ درصد سهم خود، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان پرداخ کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بیمه اتباع خارجی اجباری است نه اختیاری، اظهار کرد: در گذشته بیمه اتباع خارجی سامانی نداشت ولی اکنون با همکاری‌ای که با نهادهای خارج از سازمانی داریم اولا اینها را شناسایی بعد امکان این را برایشان فراهم می‌کنیم که هم به صورت مشاغل آزاد و هم به صورت بیمه‌ اجباری که طبق قانون باید باشد تحت پوشش قرار  می گیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: در مدت  کوتاهی که از آغاز ارائه خدمات تأمین  اجتماعی به ایرانیان خارج از کشور می گذرد، 30 هزار نفر از اتباع خارجی  تحت پوشش  بیمه قرار گرفتند.

نوربخش تصریح کرد:سازمان تأمین اجتماعی برای ایفای تعهدات و تحت پوشش قراردادن کارگران ساختمانی با همکاری انجمن صنفی کارگران ساختمانی اقدام به طراحی یک سامانه برای شناسایی این کارگران کرده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: همه افرادی که درخواست داشته و در این سامانه ثبت نام کرده اند، از این خدمت بهره مند می شوند البته داشتن گواهی فنی و حرفه ای و اشتغال به کار ساختمانی برای استفاده از خدمات سازمان تأمین اجتماعی ضروری است و افرادی که استحقاق نداشته باشند از این سامانه حذف می شوند.