میزان 06, 1396 09:31 Asia/Kabul
  • ظریف : ایران به آمریکا اعتماد ندارد / عربستان از توهم حذف ایران خارج شود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت ،برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» بر اساس اعتماد به وجود نیامده است و ایران نیز به آمریکا اعتماد ندارد.

به گزارش رادیو دری،«محمد جواد ظریف» چهارشنبه شب در اندیشکده تحقیقاتی آمریکایی  «انجمن آسیا» در نیویورک و در گفت و گو با «چارلی روز» Charlie Rose مجری مشهور آمریکایی، افزود: آمریکا اکنون باید با اعلام تصمیم خود درباره «برجام» نشان دهد که آیا جامعه جهانی می تواند به واشنگتن اعتماد کند و یا نمی تواند.

ظریف با بیان اینکه ایران هیچ توافق بین المللی را نقض نکرده است و نیازی به محدودیت های بیشتر ندارد، تصریح کرد: ایران  تسلیحات هسته ای را به نفع منافع امنیت ملی خود نمی داند و در صورت خروج آمریکا از برجام ، تصمیمات لازم را براساس شرایط خواهد گرفت.

وی همچنین سرکوب معترضان در بحرین و تنش میان قطر و عربستان را نتیجه سیاست های اشتباه دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در خاورمیانه دانست و گفت: منطقه خاورمیانه نیازمند پیام گفت وگو است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به سیاست های اشتباه عربستان در یمن و سوریه اشاره کرد و افزود: عربستان سعودی به عنوان یک بازیگر مهم در منطقه باید از توهم حذف ایران از منطقه خارج شود چرا که تامین  امنیت منطقه نیازمند همکاری است.

ظریف گفت: راه حل ایران برای حل بحران یمن و سوریه بر خلاف عربستان سعودی، استقرار آتش بس، کمکهای بشردوستانه، گفت و گوهای سیاسی و برگزاری انتخابات برای تشکیل دولت فراگیراست. 

وزیر امور خارجه ایران همچنین همه‌پرسی جدایی در منطقه کردستان عراق را «اشتباه مهم راهبردی» توصیف کرد و گفت: پیامدهای این اشتباه تنها به کردستان عراق محدود نخواهد شد.

 

کلیدواژه