روسیه: دلیلی برای بازرسی از مراکز نظامی ایران وجود ندارد / آمریکایی ها دوباره مفاد برجام را بخوانند
(last modified 1396-07-08T08:28:40+00:00 )
میزان 08, 1396 12:58 Asia/Kabul
  • آمریکایی ها دوباره مفاد برجام را بخوانند
    آمریکایی ها دوباره مفاد برجام را بخوانند

وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه با تاکید بر این که آمریکایی ها لازم است دوباره مفاد برجام را بخوانند تصریح کرد هیچ دلیلی برای آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست بازرسی از اماکن نظامی ایران را صادر کند وجود ندارد.

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات روز پنجشنبه «نیکی هیلی» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد که مدعی شده بود برخی کشورها از جمله روسیه می‌خواهند از ایران در برابر بازرسی‌های بیشتر آژانس، محافظت کنند تصریح کرد آمریکایی ها با مطالعه دوباره مفاد برجام با تعهدات ذکر شده در آن آشنا وظایف آژانس را نیز بهتر خواهند شناخت.

«نیکی هیلی» روز پنجشنبه همچنین به همراهی نکردن جامعه جهانی با این کشور در خصوص برجام اذعان کرد.

مقامات آمریکایی در روزهای اخیر سناریوی جدیدی را با هدف برهم زدن برجام که همواره خواست دولت آمریکا بوده آغاز کرده‌اند.

آمریکایی‌ها در این سناریو، ایران را که همواره همکاری فراتر از چارچوب قوانین بین المللی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است به «فریبکاری» و داشتن برنامه‌های هسته‌ای پنهانی متهم کرده‌اند.واشنگتن با این ادعا بر خلاف قوانین و پروتکل‌های بین المللی، بازرسی های آژانس از مراکز هسته ای ایران را ناکافی دانسته و خواستار بازدید بازرسان آژانس از مراکز نظامی جمهوری اسلامی ایران شده است.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به این گستاخی واشنگتن تاکید کرد، درخواست آمریکایی ها برای بازدید از مراکز نظامی ایران یک «طنز سیاسی» است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز با این درخواست آمریکایی ها مخالفت و بارها به پایبندی ایران به برجام تاکید کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا همواره بر خلاف مواضع طرف های دیگر برجام، برنامه جامع اقدام مشترک را توافقی وحشتناک خوانده و خواستار برهم زدن آن است، اما جهان مخالف این اقدام خصمانه رئیس جمهور آمریکا است.

کلیدواژه