روحانی: اراده تهران و باکو تقویت و تعمیق همه جانبه همکاری‌ها است
(last modified 1396-08-10T11:25:16+00:00 )
عقرب 10, 1396 15:55 Asia/Kabul
  • روحانی: اراده تهران و باکو تقویت و تعمیق همه جانبه همکاری‌ها است

رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، روابط تهران – باکو را رو به توسعه دانست و تاکید کرد: اراده ایران و جمهوری آذربایجان تقویت و تعمیق همه جانبه روابط و همکاری‌ها است.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در دیدار «الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان در تهران، ملاقات‌ها و گفت وگوهای مستمر هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور را درچارچوب توسعه و پیشرفت مناسبات و همکاری‌های تهران و باکو حائز اهمیت دانست و گفت: باید تلاش کرد تا در جهت رفع نیازهای ایران و جمهوری آذربایجان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در دو کشور بیش از پیش استفاده کرد.

روحانی، احداث راه‌آهن رشت ایران– آستارای جمهوری آذربایجان به عنوان طرح مشترک دو کشور را گامی مهم در مسیر توسعه روابط ترانزیتی در کریدور شمال – جنوب عنوان کرد و افزود: از این خط ترانزیتی می‌توان برای نقل و انتقال کالا از منطقه دریای عمان و خلیج فارس به منطقه قفقاز و اروپای شرقی استفاده کرد.

رئیس جمهوری ایران همچنین بر ضرورت استفاده از پول ملی در مراودات تجاری و اقتصادی، تسهیل در تعرفه‌های گمرکی و توسعه روابط بانکی، گسترش همکاری‌ها در بخش ترانزیت و حمل و نقل و افزایش سرمایه‌گذاری‌ و همکاری‌های تجاری در زمینه‌های مختلف بین ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کرد.

روحانی با بیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان باید رایزنی‌های خود را در عرصه‌های مختلف سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی گسترش دهند تاکید کرد: امروز مسلمانان میانمار، سوریه و یمن درگیر مشکلاتی هستند که باید با تلاش‌های سیاسی ثبات را به این کشورها بازگرداند.

«الهام علی‌اف» که برای شرکت در نشست سه‌جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به تهران سفر کرده است، نیز در این دیدار گفت: توسعه مناسبات سه‌جانبه به نفع توسعه، ثبات و گسترش همکاری‌های سه کشور در زمینه حمل و نقل و کریدور شمال – جنوب است و مطمئناً نتایج و آینده خوبی به همراه خواهد داشت.

رئیس جمهوری آذربایجان، روند مبارزه با تروریسم در منطقه را مثبت دانست و افزود: ایران نقش به‌سزایی در برقراری ثبات و امنیت در منطقه و مبارزه با تروریسم داشته است.

«الهام علی‌اف» همچنین با اشاره به شرایط دشوار مسلمانان میانمار، آمادگی جمهوری آذربایجان را برای توسعه همکاری و مشارکت با ایران با هدف ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مسلمانان میانمار اعلام کرد.

 

کلیدواژه