جدی 21, 1396 10:29 Asia/Kabul
  • سفیر هند: چابهار پروژه ای بسیار مهم برای اتصال هند به آسیای میانه است

سفیر هند در ایران با تاکید بر اینکه توسعه بندر چابهار در جنوب شرق ایران یک پروژه بسیار مهم برای هند است، آمادگی کشورش را برای ساخت خط ریلی چابهار به زاهدان اعلام کرد.

سوراب کومار سفیر هند در ایران در مصاحبه با ایرنا در حاشیه نشست تجاری دو کشور که عصر چهارشنبه در دهلی نو برگزار شد، گفت: روند همکاری بین ایران و هند در بندر چابهار بسیار خوب است و پروژه به خوبی در حال پیشرفت است.
این مقام هندی با اظهار رضایت از روند توسعه بندر چابهار خاطرنشان کرد؛ تمام فرآیندهای مربوط به تهیه ماشین آلات، که باید از سوی هند برای این پروژه انجام شود به خوبی در حال پیشرفت است.

سفیر هند در ادامه تاکید کرد: هند علاقه مند به آغاز پروژه خط آهن چابهار- زاهدان و سایر پروژه های زیرساختی در ایران است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران نیز در این نشست که هدف اصلی آن ارتقای تلاشهای دو کشور در راستای بازاریابی برای بندر چابهار بود، شرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران فاز اول بندر چابهار را که با سرمایه گذاری هند انجام شده است،3  دسامبر 2017 ( 12قوس) افتتاح کرد، گفت: هند اخیرا از طریق بندر چابهار یک محموله بزرگ گندم به افغانستان صادر کرد که نشان دهنده تاثیر مثبت این بندر بر همکاری های حمل و نقلی دو کشور است. 

توافقنامه ترانزیتی سه جانبه چابهار، مه 2016 با حضور «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند و «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان از سوی وزیران راه سه کشور در تهران امضاء شد.

با اجرای این طرح هند می تواند، زمینی و بدون نیاز به پاکستان، از بندر چابهار در ولایت سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران به افغانستان دسترسی پیدا کند.

کلیدواژه