فرمان اجرایی ترامپ برای اعمال تحریم‌های هسته ای؛ تکرار تهدیدها و ادعاهای بی اساس
(last modified 1397-05-16T03:45:37+00:00 )
اسد 16, 1397 08:15 Asia/Kabul
  •  فرمان اجرایی ترامپ برای اعمال تحریم‌های هسته ای؛ تکرار تهدیدها و ادعاهای بی اساس

رئیس جمهوری آمریکا یک روز مانده به اولین موعد بازگشت تحریم‌های هسته‌ای ایران، فرمان اجرایی اعمال این تحریم های غیرقانونی را امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، کاخ سفید روز دوشنبه با انتشار بیانیه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا  درباره اجرای تحریم‌ها اعلام کرد از سه شنبه 16 اسد، تحریم‌های صنعت خودرو، طلا و ریال ایران اجرایی می‌شود و تحریم‌های بانکی و نفتی نیز از 14 قوس 1397 اجرایی خواهد شد.

ترامپ در این بیانیه تهدید کرده است افراد یا نهادهایی که کار با ایران را کاهش ندهند، در معرض آنچه وی "عواقب سنگین" خوانده است، قرار دارند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در این زمینه کوشیده است شرکت‌های اروپایی را به خروج از ایران تحریک کند و این در حالی است که اتحادیه اروپا همراه با سه کشور اروپایی طرف برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  در بیانیه مشترکی به طور رسمی اعلام کردند که از امروز با اجرای قوانین مسدودسازی، از فعالیت این شرکت ها در مقابل تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران حفاظت خواهند کرد. 

پکن نیز اعلام کرده است که با تحریم های نفتی آمریکا همراهی نخواهد کرد و به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد.

با وجود این، ترامپ در بیانیه خود در موضعی انفعالی از کشورها خواسته است تا تحریم های ضد ایرانی آمریکا را همراهی کنند.

ترامپ ضمن اشاره به امضای فرمان اجرایی بازگشت تحریم‌ها بار دیگر برجام را توافقی وحشتناک خوانده و ایران را تهدید برای آمریکا و متحدانش قلمداد کرده است.

ترامپ در این زمینه به حمایت کامل اروپا از برجام و تایید مکرر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ایران در گزارش های متعدد آژانس بین المللی اتمی و مواضع مقام های اروپایی اشاره ای نکرده است.

ترامپ در تناقض گویی دیگری ضمن برشمردن اقدامات متعدد دولتش در اعمال تحریم های ظالمانه و خصومت با ملت ایران، مدعی شده که آماده گفتگو و توافق با ایران است.

 

کلیدواژه