قاسمی: اراده ملت ها را به زور و با تهدید نمی توان تغییر داد
(last modified 1397-05-21T08:13:16+00:00 )
اسد 21, 1397 12:43 Asia/Kabul
  • قاسمی: اراده ملت ها را به زور و با تهدید نمی توان تغییر داد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: دیگران نمی توانند اراده ملت ها را به زور و با تهدید تغییر دهند.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز یکشنبه در واکنش به تحریم های آمریکا ضد ترکیه، در گفت و گو با خبرگزاری صداو سیما، افزود: ایران همواره و در همه مقاطع در کنار کشور، ملت و دولت ترکیه بوده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، تصریح­ کرد:­ رابطه ایران و ترکیه که همواره رابطه خوبی بوده است، امروز نیز مانند گذشته به خوبی جلو می رود و دو کشور می توانند ­در شرایط کنونی نیز،­ شرکای خوبی برای یکدیگر باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران ابراز امیدواری کرد: تعقل و عقلانیت­ به جهان بازگردد و­ روابط میان کشورها،­ روابطی بر اساس خِرد، درایت و­ حُسن نیت باشد.

وزارت دارایی آمریکا، اخیرا «عبدالحمید گل»  وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو»  وزیر کشور ترکیه را به علت نقش آنها در بازداشت و محکومیت «آندور برونسون»  کشیش آمریکایی محبوس در ترکیه، تحریم کرد.

دولت ترکیه «آندرو برونسون» را اکتبر 2016 به اتهام اقدامات تروریستی و ارتباط با سازمان "فتح‌الله گولن" بازداشت کرد. 

«بهرام قاسمی» همچنین درباره محورهای نشست سران پنج کشور ساحلی دریای خزر، افزود: کنوانسیونی که امروز یکشنبه به امضاء سران پنج کشور ساحلی خزر می رسد، چارچوب های کلی همکاری ها و اصول اساسی مربوط به رژیم حقوقی دریای خزر را تعیین می کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، گفت: با توجه به خاص بودن دریای خزر، رژیم حقوقی این دریا نیز فارغ از کنوانسیون های موجود تدوین و اجرا خواهد شد.

قاسمی گمانه زنی ها درباره پرداختن کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریاری خزر به تحدید حدود و سهم کشورها از دریای خزر و تقسیم آن را رد کرد و افزود: سواحل خزر از پیچیدگی هایی برخوردار بوده که نیازمند گفت و گوهای کارشناسی بیشتر است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: از دستاوردهای اجلاس قزاقستان این است که هیچ کشور خارجی حق دریانوردی نظامی و غیر نظامی و ایجاد پایگاه در خزر را ندارد و پنج کشور ساحلی خزر هم اجازه نخواهند داد تا دیگر کشورها از دریا، خاک و آسمان خود برای تهاجم به هر یک از کشورهای ساحلی خزر استفاده کنند. 

 

کلیدواژه