سنبله 18, 1397 08:16 Asia/Kabul
  • حمله به کنسولگری ایران در بصره؛ توطئه ای علیه دو ملت ایران و عراق

معاون سفیر ایران در عراق، گفت: اتفاقات اخیر در بصره با سوء استفاده عده ای و در چارچوب توطئه طولانی نیم قرن اخیر برای ایجاد شکاف میان دو ملت ایران و عراق بود.

«موسی علیزاده طباطبایی» شنبه شب در گفت و گو با شبکه دو تلویزیون ایران، حمله به کنسولگری ایران را در بصره اقدامی از سوی فرصت طلب ها و سوء استفاده گران برشمرد و افزود: سرویس های جاسوسی خارجی با القای برخی شایعات در فضای مجازی در پی ایجاد اختلاف میان مردم ایران و عراق هستند.

معاون سفیر ایران در بغداد، تصریح کرد: آنکه بیش از همه در حمله به کنسولگری ایران در بصره آسیب دید خود مردم عراق بودند زیرا گذرنامه های بیماران و زائران عراقی که برای صدور روادید در کنسولگری ایران بود به آتش کشیده شد.

«محمدرضا رئوف شیبانی» سفیر سابق ایران در سوریه نیز در این گفت و گوی تلویزیونی گفت: با وجود روشن بودن توطئه ها برای اختلاف افکنی میان دو ملت عراق و ایران، نباید واقعیت های موجود در بصره و عراق را نادیده گرفت و به سادگی از کنار آنها عبور کرد.

«سعدالله زارعی» کارشناس مسائل غرب آسیا هم مسائل اجتماعی و معیشتی را زمینه ساز عوامل شکل گیری اتفاقات اخیر در بصره دانست و گفت: بازداشت شدگان در اغتشاشات بصره به سازمان دهی بودن اقداماتشان و نقش عربستان اعتراف کرده اند.

جمعه شب گذشته  گروهی به بهانه اعتراض به اوضاع نابسامان خدمات‌رسانی، به ساختمان کنسولگری ایران در بصره حمله کردند و این  ساختمان را به آتش کشیدند.

استان بصره در جنوب عراق طی هفته‌های اخیر شاهد تظاهرات مردم در اعتراض به بیکاری، پایین بودن سطح خدمات عمومی و رفاهی، کمبود آب و برق و فساد در نهادهای دولتی بوده است.

 

کلیدواژه