سنبله 20, 1397 08:35 Asia/Kabul
  •  موسویان: ایران بلوک شرق متعهد به برجام را به غرب ترجیح می‌دهد

پژوهشگر دانشگاه پرینستون و عضو پیشین گروه مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: کشورهای بلوک شرق به تعهدات برجامی خود بیشتر عمل می کنند.

«سید حسین موسویان» پژوهشگر دانشگاه پرینستون و عضو پیشین گروه مذاکره کننده هسته ای در مقاله ای نوشت: روسیه ، چین و هند هیچکدام حضور نظامی خصمانه ای در مرزهای ایران ندارند؛ در روابط دوجانبه و منطقه ای به جمهوری اسلامی بعنوان یک شریک سیاسی-امنیتی-اقتصادی نگاه می کنند؛ ایران را در مبارزه با تروریسم همکاری قدرتمند می دانند و با سیاست آمریکا مخالف و نقش مشروع و طبیعی ایران را در منطقه پذیرفته و همکاری می کنند.

پژوهشگر دانشگاه پرینستون تصریح کرد: برجام شرایطی بوجود آورد که می توانست تحولی در روابط منفی چهل سال گذشته ایران و غرب بوجود آورد، زیرا اولین باری بود که ایران و آمریکا مستقیماً در سطح عالی درباره یکی از موارد اختلافی مذاکره و توافق کردند، اما رئیس جمهوری آمریکا به توصیه نتانیاهو و فشار عربستان، یکجانبه از توافق خارج شد و قطعنامه سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی هسته ای را زیر پا گذاشت.

دیپلمات پیشین ایران افزود: دولت آمریکا با اعمال سیاست تحریم در حقیقت رفاه و توسعه اقتصادی ایران را نشانه گرفته و با تمام ظرفیت با جایگاه و نقش منطقه ای ایران در حال مبارزه است که این موضوع  بی اعتمادی کامل به آمریکا را در ایران موجب شده است.

 

کلیدواژه