میزان 01, 1397 09:24 Asia/Kabul
  • سفرای هلند و دانمارک و کاردار بریتانیا به وزارت خارجه ایران احضار شدند

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه شب از احضار سفرای هلند و دانمارک و کاردار موقت بریتانیا در غیاب سفیر این کشور به وزارت امور خارجه ایران خبر داد.

به گزارش ایرنا، «بهرام قاسمی» گفت: در جریان این احضارها که بصورت جداگانه توسط مدیرکل اروپای وزارت خارجه ایران صورت گرفت به دیپلمات های ارشد هلندی و دانمارکی نسبت به اقامت برخی اعضای گروهک تروریستی مزدوری که مسبب جنایت روز شنبه در اهواز (جنوب غرب ایران) بوده اند، شدیدا اعتراض شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود در جریان این احضارها به سفرای هلند و دانمارک تاکید شد جمهوری اسلامی ایران پیش از این در مورد اقامت این افراد در کشورهای مزبور هشدار داده و خواهان دستگیری و محاکمه آنان بوده است.

بر اساس اعلام قاسمی، مدیر کل اروپای وزارت خارجه ایران در جریان این احضارها به سفرای هلند و دانمارک تاکید کرده است این پذیرفتنی نیست که تا زمانی که عناصر این گروهک تروریستی در خاک اروپا مرتکب جنایت نشده اند در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار نمی گیرند.

مدیرکل اروپای وزارت خارجه ایران به سفرای هلند و دانمارک تأکید کرد انتظار می‌رود دولتهای مزبور ضمن محکومیت قاطعانه این اقدام تروریستی مسببین جنایتکار و همه مرتبطین با آنها را جهت حضور در دادگاه و محاکمه عادلانه به ایران مسترد نمایند.

سفیران هلند و دانمارک در جریان این احضارها ضمن ابراز تأسف از این حادثه اظهار داشتند موارد مطرح‌شده را فوراً به پایتخت‌های خود منتقل خواهند کرد.

سفیران هلند و دانمارک همچنین آمادگی دولت متبوع خود را برای هرگونه همکاری و تبادل اطلاعاتی در زمینه شناسایی سوابق این مجرمین اعلام داشتند.

قاسمی همچنین گفت: در احضار کاردار بریتانیا در تهران که در غیاب سفیر این کشور انجام شد تأکید گردید از نظر جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که سخنگوی گروهک مزدور«الاحوازیه» اجازه یابد مسئولیت این اقدام تروریستی را از طریق یک شبکه تلویزیونی مستقر در لندن اعلام کند.

دیپلمات بریتانیایی در این احضار ضمن ابراز تاسف از این حادثه و محکوم کردن آن، گفت: اعتراض تهران را فورا به لندن منعکس می‌کند.

گروه تروریستی تکفیری «الاحوازیه» که مورد حمایت لندن و ریاض است و سال گذشته نیز به کاروان بازدید از مناطق راهیان نور حمله کرد، روز شنبه از پارکی در حاشیه برگزاری رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز به سمت مردم تماشاچی تیراندازی کرد که بر اثر این حمله، 25 نفر شهید و 60 نفر زخمی شدند.