میزان 11, 1397 15:44 Asia/Kabul

دیوان بین‌المللی دادگستری ضمن تایید صلاحیت خود برای رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا، واشنگتن را به رفع محدودیت‌های بشردوستانه و هوانوردی ایران تا زمان صدو رای نهایی ملزم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه برای اعلام رأی موقت خود درباره درخواست‌های ایران در ارتباط با پیمان مودت با آمریکا، تشکیل جلسه داد.

«عبدالقوی یوسف» رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری ضمن بازخوانی روند دستیابی به توافق هسته‌ای ایران و سپس خروج آمریکا از این توافق به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور و احیای تحریم‌های یکجانبه علیه ایران گفت: براساس پیمان مودت ۱۹۵۵ میان ایران و آمریکا در صورتی که دو کشور اختلافی داشته باشند و این مناقشه از طریق دیپلماتیک حل نشود، می‌توانند به دیوان بین المللی دادگستری مراجعه کنند و در موضوع توافق هسته ای هر دو شرط اشاره شده موجود است بنابراین دیوان معتقد است که صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد.

یوسف تصریح کرد: تصمیم آمریکا به خروج از توافق هسته‌ای ایران و احیای بخشی از محدودیت‌ها و تحریم ها از جمله لغو مجوز واردات از ایران و مبادلات مالی با این کشور، می‌تواند محدودکننده حقوق ایران در پیمان مودت محسوب شود.

یوسف با پذیرش استدلال ایران اعلام کرد که تحریم های آمریکا ضد ایران می تواند به «خسارت غیرقابل جبران» منجر شود و باید اقدامات موقتی را در دستور کار قرار داد.

یوسف اظهارات شفاهی نمایندگان آمریکا را مبنی بر اینکه واشنگتن تلاش می‌کند تحریم‌ها آثار منفی انسانی بر ایران نداشته باشد «ناکافی» دانست.

در پی خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم های هسته ای این کشور علیه ایران، تهران از واشنگتن نزد دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرده است.

 

کلیدواژه