میزان 19, 1397 12:32 Asia/Kabul
  • دهقانی: تدابیر لازم برای تمکین نکردن آمریکا به رای دیوان لاهه، پیش‌بینی شده است

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه ایران گفت: پیش‌بینی‌های لازم در صورت تمکین نکردن آمریکا به رأی دیوان بین‌المللی دادگستری اتخاذ شده است.

به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «غلامحسین دهقانی» معاون حقوقی و بین المللی وزیر امورخارجه ایران درباره رأی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به نفع ایران و تهدید «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به خروج از پیمان مودت، افزود: آمریکایی‌ها از بسیاری از قراردادها، همانند معاهده پاریس و برجام خارج شده‌اند که با ادامه این روند در آینده نزدیک، از تمامی معاهده‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نیز خارج می‌شوند.
دهقانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در مجامع مختلف بین‌المللی این مساله را پیگیری خواهد کرد و دولت آمریکا نیز باید در این خصوص پاسخگو باشد.
با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای این کشور ضد ایران، تهران از واشنگتن نزد دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد.
دیوان بین‌المللی دادگستری سوم اکتبر 2018 (11 میزان) با تایید صلاحیت خود برای رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا، واشنگتن را به رفع محدودیت‌های بشردوستانه و هوانوردی ایران تا زمان صدور رای نهایی ملزم کرد؛ دولت آمریکا پس از این شکست اعلام کرد، از پیمان مودت 1955 خارج می شود.

کلیدواژه