بانک مرکزی ایران: قطع خدمات سوئیفت، خللی در فرایند تجارت خارجی ایران ایجاد نمی کند
(last modified 1397-08-22T04:57:33+00:00 )
عقرب 22, 1397 09:27 Asia/Kabul
  • بانک مرکزی ایران
    بانک مرکزی ایران

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به قطع خدمات «سوئیفت» SWIFT (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) در برخی بانک‌های ایران تصریح کرد قطع خدمات سوئیفت خللی در انجام مبادلات ارزی و فرایند تجارت خارجی ایران ایجاد نمی کند.

به گزارش ایرنا، بانک مرکزی ایران دوشنبه شب در اطلاعیه ای با اعلام اینکه «سوئیفت» صرفاً یک سامانه پیام رسانی بین بانک ها و موسسات در سطح بین المللی بوده و نقشی در نگهداری حساب ها و تسویه ارزی ندارد خاطرنشان کرد  سیستم بانکی ایران از مدت ها پیش با توجه به احتمال قطع ارائه خدمات سوئیفت، سامانه‌های جایگزین پیام رسانی را توسعه و عملیاتی کرده است.

بانک مرکزی ایران در این اطلاعیه تاکید کرد فعالان اقتصادی می توانند با اطمینان از خدمات تمام بانک‌های ایرانی دارای مجوز ارزی برای امور بازرگانی خود استفاده نمایند.

«سوئیفت» دوشنبه 14 عقرب همزمان با اعمال دور جدید تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران) دسترسی برخی از بانک‌های ایرانی به این سامانه بانکی بین المللی را تعلیق کرد.

مقر «سوئیفت»  که تراکنش‌های مالی جهانی را تسهیل می‌کند، در بلژیک قرار دارد اما اعضای هیئت مدیره آن را مدیران بانک‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند.

آمریکا بعد از خروج از برجام  کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا سه شنبه هشتم می خروج واشنگتن از برجام و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد. (دور نخست از 16 اسد به اجرا گذاشته شد. دور دوم نیز روز دوشنبه  14 عقرب رسماً اجرایی شد.)

اقدام آمریکا در خروج از برجام و اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران  با محکومیت گسترده  بین المللی مواجه شده است.

بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا به عنوان طرف های برجام تاکید کرده اند از این توافق بین المللی حمایت می کنند.

 

کلیدواژه