قاسمی؛ ملت ایران، پیشتاز مبارزه با استعمار و استکبار در منطقه و جهان
(last modified 1397-12-29T09:24:31+00:00 )
حوت 29, 1397 13:54 Asia/Kabul
  • قاسمی؛ ملت ایران، پیشتاز مبارزه با استعمار و استکبار در منطقه و جهان

سخنگوی وزارت خارجه ایران به مناسبت 20 مارس و سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران، گفت: ملت ایران، همواره در مبارزه با استعمار و استکبار در منطقه و حتی جهان، پیشتاز و ثابت‌قدم بوده است‌.

طرح ملی شدن صنعت نفت ایران 20 مارس 1951 با پیشنهاد اعضای کمیسیون نفت در مجلس ایران به تصویب رسید و نفت ایران به طور رسمی ملی شد؛ پس از یک دوره سیاسی پرتنش، با ملی شدن صنعت نفت ایران، دست بریتانیا از صنعت نفت ایران قطع و این موضوع منجر به آغاز خروج تدریجی بریتانیایی‌ها از منطقه شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا؛ «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه ایرانیان هرگز استقلال، غرور و عزت ملی خود را با عافیت طلبی معامله نکرده‌اند، یادآور شد: مردم ایران به وجود سرداران مبارز و مقاوم در برابر تهاجم نیروهای خارجی در مناطق مختلف کشور افتخار می‌کنند و به آنها می بالند.

قاسمی تاکید کرد: رمز پیروزی جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران، بدون تردید درایت، پایمردی و غیرت ملی رهبران آن و همچنین حمایت مردمی و اجماع فراگیر نخبگان سیاسی بود. 

سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به دخالت و نقش مستقیم آمریکا و قدرت‌های غربی علیه دولت ملی و منافع مردم ایران پس از ملی شدن صنعت نفت، افزود: آرمان‌های آزادی خواهی، دستیابی به استقلال همه جانبه و جلوگیری از خروج و چپاول سرمایه‌های ملی توسط بیگانگان و کمپانی‌های چند ملیتی، با پیروزی انقلاب اسلامی به ثمر نشست. 

کلیدواژه