حمل 09, 1398 10:50 Asia/Kabul
  •  نمایش اقتدار ایران در عرصه‌های دفاعی و بازدارندگی

برای داشتن امنیت در مقابل عناصری که امنیت و ثبات کشور را تهدید می کند، باید همواره آماده دفاع بود.

بر این اساس، ارتقاء توان دفاعی و بازدارندگی، راهبردی قطعی و خدشه ناپذیر و اولویت نخست جمهوری اسلامی ایران است.

ایران هرگز بدنبال تنش و درگیری نظامی در منطقه نبوده؛ اما به دشمنان و متجاوزان نشان داده است که در هر زمان و هر مکان که لازم باشد با عوامل و عناصر برهم زننده امنیت مقابله میکند و برای افزایش توانمندی‌های دفاعی و قدرت بازدارندگی خود از کسی اجازه نمیگیرد.

جمهوری اسلامی ایران به منظور حفظ قدرت بازدارنگی در مقابل تهدیدها دو هدف را با جدیت پیگیری کرده است:

هدف نخست؛ بومی سازی صنایع دفاعی در بخشهای مورد نیاز بویژه در بخش توان دفاع موشکی است که از اهمیت راهبردی و استراتژیک در بحث بازدارنگی دفاعی برخوردار است.

هدف دوم؛ بحث کادرسازی و تربیت نیروهای متخصص و استفاده از مکانیزم های پیشرفته آموزشی و سرعت بخشیدن به حرکت در این جهت است.  

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحریم‌های گسترده نظامی از سوی کشور‌های مختلف بلوک شرق و غرب علیه ایران وضع شد، به طوری که حتی از فروش سیم خاردار به ایران نیز جلوگیری می‌کردند و یا کالا‌های غیرنظامی که ممکن بود مصارف نظامی داشته باشند را نیز به ایران نمی‌فروختند.

در همان زمان بسیاری از تجهیزات نظامی خریداری شده از آمریکا که وجه آن نیز پرداخت شده بود به ایران تحویل داده نشد. یکی از دلایلی که صدام رئیس رژیم بعثی حاکم بر عراق را به حمله به ایران وسوسه کرد همین تحریم‌ها و حمایت آمریکا و محاسبات غلط آنها درباره توان دفاعی ایران در برابر تهاجم ارتش بعث عراق بود.

اما تهاجم عراق و تشدید تحریم‌های اقتصادی و نظامی، به نقطه شروع پیشرفت‌های کشور در زمینه صنعت دفاعی تبدیل شد.

آنگونه که وزیر دفاع ایران گفته است: "از جنگ عراق علیه ایران آموختیم که نمی توانیم به کسی جز خودمان تکیه کنیم."

موسسه «گلوبال فایرپاور» سال گذشته با انتشار آماری اعلام کرد: "ارتش ایران از لحاظ توانمندی در رتبه 21 جهان قرار گرفته است."

با گام های بلندی که دراین زمینه برداشته شد موفقیت های بزرگی بدست آمده است. ساخت انواع سلاح ها و تجهیزات نظامی از جمله، ساخت انواع هواپیما و جت های جنگنده مافوق صوت رادارگریز (مانند؛ صاعقه و آذرخش)، آموزشی (مانند؛ پرستو، درنا، سیمرغ، شفق، تندر) خودکفایی در تولید و ساخت انواع هواپیماهای بدون سرنشین مدرن و ساخت انواع بالگرد بخشی از دستاوردهای صنعت هوایی ایران است.

پیشرفت ایران در زمینه ساخت و تولید انواع موشکهای بالستیک، دور برد زمین به زمین، زمین به هوا و انواع موشک های دریایی نیز مانند؛ موشک ماهواره بر سفیر، شهاب، سجیل، موشک کروز؛ بقدری شگفت انگیز بوده که ایران را در ردیف معدود کشورهای دارنده تکنولوژی ساخت موشک های فوق دقیق سطح به سطح قرار داده است.

ساخت انواع رادار با بُرد بیش از یک هزار کیلومتر و پرتاب چندین ماهواره با سرنشین و بدون سرنشین به فضا از جمله دستاورد هایی هستند که کسب رتبه هفتم جهان در سامانه کامل پرتاب ماهواره و رتبه دوازدهم جهان در طراحی و ساخت ماهواره را برای ایران بعنوان یکی از اعضای باشگاه فضایی جهان  به ارمغان آورده است.

ساخت زیر دریایی، ساخت و تعمیر انواع ناو و ناوچه ساخت هاور گرافت (قایقهای دوزیست) ساخت انواع قایقهای تندرو و قایق پرنده ساخت و تعمیر انواع زره پوش و تانک نیز فقط بخشی از دستاوردهای صنایع نظامی ایران محسوب می شوند که قبل از انقلاب اسلامی، تولید آنها در کشور سابقه‌ نداشته و مهمتر اینکه بخش قابل توجهی از آنها، صرفاً در انحصار تعداد معدودی از کشورها پیشرفته جهان قرار داشته است.

رهبر انقلاب: دوران دفاع مقدس مایه آبرو ملت ایران است

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دربیاناتی در دیدار جمعی از فرماندهان عالیرتبه نظامی و انتظامی؛ دوران دفاع مقدس را مایه آبرو برای ملت ایران دانسته و تاکید کردند:

"... با وجود آنکه هزینه های مادی و معنوی جنگ تحمیلی بالا بود اما دستاوردهای ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس، مقابل هزینه ها، بسیار عظیم است... تجربه هشت سال دفاع مقدس نشان داد که با وجود همه تنگناها و فشارها و نبود اعتبارات مالی و مشکلات فراوان، می توان، مقابل زورگویی و توقعات بی جای قدرتهای جهانی ایستاد... به واسطه ایستادگی ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس، بسیاری از شخصیت های اثرگذار و ذهن های فعال در کشورهای اسلامی و غیراسلامی، به دفاع مقتدرانه با دست خالی، اعتقاد راسخ پیدا کردند."

برخورداری از قدرت نظامی و بازدارندگی منطبق با اصول متعارف دفاعی و حق مشروع همه کشورهاست. توان نظامی و از جمله قابلیت های موشکی ایران نیز بخشی از قدرت مشروع دفاعی و ضامن امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. از اینرو فعالیت‌های موشکی ایران بخش تفکیک ناپذیر از حق مشروع دفاعی ایران است. به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران آن‌ را خط قرمز مذاکرات نامیده است.

حضرت آیت الله  خامنه ای رهبر معظم انقلاب، در بیاناتی با انتقاد از هم آوایی اروپا با آمریکا و فشار بر ایران دربرنامه دفاعی موشکی تأکید کردند: "اروپایی ها باید از هم صدایی با آمریکایی‌ها در مسائلی نظیر قدرت دفاعی ایران و حضور ایران درمنطقه بپرهیزند، چرا که ما مطلقاً هم آوازی اروپایی ها با زورگویی های آمریکا را قبول نمی کنیم."

امروز در عرصه هوافضا، قدرت موشکی، قدرت دریایی وعرصه زمینی،  جمهوری اسلامی ایران از قدرت بازدارندگی و تهاجمی برای دفع تهدید ها برخورداراست.

در این راستا در سال 97 رزمایش های موفقی برگزارشد. از جمله  رزمایش‌هایی که سال گذشته برگزار گردید رزمایش  مشترک پدافند هوایی ایران با عنوان «مدافعان آسمان ولایت ۹۷» بود.

این رزمایش با سایر تمرین‌های گذشته متفاوت بود. در این رزمایش برای نخستین بار موشک‌ها، سامانه‌ها، مهمات و آموزش‌های تئوریکی که در این رزمایش تمرین ‌شد بر اساس تهدیدهای روز، به روز رسانی شده بود.

در رزمایش پیامبر اعظم (ص) 12 نیز برای نخستین بار از عملیات تهاجمی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی رونمایی شد. 

این رزمایش ها نشان داد، نیروهای مسلح ایران از توانمندی نظامی در سطح بالایی برخوردارند. در این راستا ظرفیت بازدارندگی دفاعی بویژه در حوزه دفاع موشکی سبب شده است تا اندیشکده های مطالعات  راهبردی، قدرت نظامی ایران را در سطح نیرویی تعیین کننده با قدرت تثبیت شده ارزیابی کنند.

«ماکسیم شوچنکو» رییس مرکز مطالعات خاورمیانه روسیه درباره قدرت دفاعی ایران می گوید: "ایران توانمندترین ارتش منطقه خاورمیانه را دارد و نیروهای مسلح این کشور موفق به تولید انواع تسلیحات پیشرفته شده اند که در رزمایش های نیروهای ایرانی شاهد استفاده از آنها هستیم."

موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی نیز که از اندیشکده های انگلیسی است در گزارشی درباره توان نظامی ایران، به آمریکا و متحدانش یادآور می شود که نباید به دنبال هدف ناممکن، یعنی حذف  موشک های ایران باشند.

حق ذاتی هر کشورمستقلی، داشتن سلاح‌های متعارف برای دفاع مشروع و تأمین نیازهای امنیتی است.

امیر سرتیپ «امیر حاتمی»، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در سخنانی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باتاکید براین موضوع گفت:  

"نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، نماد وحدت، همدلی و مدیریت جهادی هستند و امروز هم این نیروها توانسته‌ اند در عرصه‌های مختلف علمی، فناوری و رزمی از شرایط دشوار تحمیلی دشمن عبور کنند و به قله‌های سرافرازی دست یابند."

کلیدواژه