میزان 09, 1398 18:40 Asia/Kabul
  • روحانی: جامعه بین‌المللی نیازمند همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و منطقه‌ای است

رئیس جمهوری ایران با اشاره به ایجاد مشکلات فراوان در روابط اقتصادی کشورها، رشد روزافزون فقر، ناامنی، مهاجرت و کاهش رشد اقتصادی در جهان تاکید کرد: نظام بین‌الملل، نیازمند همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و منطقه‌ای در نظام بین‌‌الملل است.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران روز سه شنبه در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا در ایروان پایتخت ارمنستان، امضای موافقت نامه تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا را بیانگر دیدگاه جامع و سازنده تهران، همراه با اراده سیاسی قوی در کمک به توسعه روابط اقتصادی - تجاری چندجانبه و منطقه‌ای دانست.

روحانی با تاکید بر اینکه جامعه بین‌المللی باید با اتخاذ تصمیمی قاطع و اقداماتی موثر با رویکرد خصمانه و یکجانبه گرایانه آمریکا مقابله کند، تصریح کرد: آمریکا در سال‌های اخیر با اعمال رویکرد یکجانبه و بی‌توجهی به تعهدات و توافقات بین المللی و زیرپاگذاشتن موافقت‌نامه‌های دوجانبه، بسیاری از کشورهای دیگر از جمله؛ چین و روسیه، همچنین تعدادی از متحدان خود را هدف قرار داده است.

رئیس جمهوری ایران تاکید کرد: اقدامات قهری آمریکا و استفاده از دلار به عنوان یک سلاح، به تروریسم اقتصادی منجر خواهد ‌شد و زندگی مردم عادی را هدف قرار خواهد داد.

روحانی همچنین با دعوت از سرمایه‌گذاران اتحادیه اقتصادی اورآسیا برای استفاده از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گسترده مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی ایران، برای توسعه مناسبات فی‌مابین خاطرنشان کرد: همکاری جمعی و منطقه‌ای در قالب اتحادیه‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی ‌مانند اتحادیه ‌اقتصادی‌ اورآسیا، سازمان ‌همکاری‌های اقتصادی (اکو)، سازمان همکاری شانگهای و مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیا (ACD) به عنوان مهمترین ابزارها در همگرایی اقتصادی ـ سیاسی منطقه‌ای مورد حمایت ایران است.

روحانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با تصویب و لازم الاجرا کردن یکی از جامع‌ترین قوانین تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی، آمادگی دارد میزبان سرمایه‌گذاران و کارآفرینان اتحادیه اقتصادی اورآسیا و برگزاری نشست‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری درآینده نزدیک باشد.

کلیدواژه