جدی 24, 1398 09:44 Asia/Kabul
  • خلیفه حفتر توافق آتش بس لیبی را امضا نکرد
    خلیفه حفتر توافق آتش بس لیبی را امضا نکرد

«خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» که برای توافق با دولت وفاق ملی این کشور به مسکو سفر کرده بود، بدون امضای توافق آتش بس خاک روسیه را ترک کرد.

منابع خبری بامداد سه شنبه گزارش دادند همزمان با شکست مذاکرات ارتش ملی لیبی و دولت وفاق ملی در مسکو، درگیری ها در جنوب طربلس پایتخت این کشور آغاز شده است.

طرف های درگیر در لیبی روز شنبه پذیرفته بودند که روز یکشنبه اقدامات جنگی را متوقف کنند و قرار شد برای رسمیت بخشیدن به این آتش بس، یک توافقنامه رسمی آتش بس را در مسکو امضاء کنند.

مذاکرات وزیران خارجه و دفاع روسیه و ترکیه صبح دوشنبه آغاز و سپس هیات‌ طرف‌های لیبی به سرپرستی «فائز السراج» رییس دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر رییس ارتش ملی لیبی به این مذاکرات پیوستند که بیش از هفت ساعت بطول انجامید.

لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن‌ها دولت مستقر در طرابلس است که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته‌ شده است و دیگری دولتی که در شهر "طبرق" در شرق لیبی مستقر است و از سوی امارات، مصر، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی حمایت می‌شود.

گروه موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی "خلیفه حفتر" که سال‌ها با حمایت عربستان، مصر، امارات و برخی کشورهای غربی بر شرق لیبی سیطره دارد، طی چند ماه اخیر به سمت شمال این کشور پیشروی کرده است. حفتر چهارم آوریل سال جاری میلادی به نظامیان تحت امر خود  فرمان داد به طرابلس پایتخت لیبی، حمله کنند.

این اقدام "حفتر" از سوی جامعه جهانی محکوم شده است.

از زمان آغاز این حمله تاکنون بیش از  1100 نفر در طرابلس کشته، دستکم 5700 تن زخمی و بیش از  146 هزار نفر آواره شده اند.

 

کلیدواژه