استقبال از تشکیل کابینه جدید عراق در سطوح سه گانه داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای
(last modified 1399-02-19T08:44:20+00:00 )
ثور 19, 1399 13:14 Asia/Kabul
  • استقبال از تشکیل کابینه جدید عراق در سطوح سه گانه داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای
    استقبال از تشکیل کابینه جدید عراق در سطوح سه گانه داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای

تشکیل کابینه جدید عراق با استقبال در سطوح سه گانه داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای مواجه شد.

در سطح داخلی، برهم صالح رئیس جمهور عراق از موفقیت دولت مصطفی الکاظمی در گرفتن رای اعتماد از پارلمان این کشور استقبال کرد و خواستار آن شد که کابینه هرچه زودتر تکمیل شود.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر پیشین عراق نیز با تبریک به مصطفی الکاظمی، گرفتن رای اعتماد از پارلمان این کشور را به وی تبریک گفت و از همه گروههای سیاسی این کشور خواست از دولت جدید حمایت کنند تا کشور بتواند از شرایط پیچیده کنونی گذر کند.

مسرور بارزانی، رئیس دولت محلی کردستان عراق هم با حمایت از دولت جدید این کشور گفت در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر جدید، بر مقابله با چالش های مشترک تاکید کرده اند.

در سطح منطقه ای، کشورهای منطقه غرب آسیا از تشکیل دولت جدید عراق حمایت کردند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیروز پنجشنبه در توئیتر با تبریک تشکیل دولت جدید در عراق به مردم و پارلمان این کشور، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار مردم عراق و دولت منتخب ‌شان می ‌ایستد.  

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در تماس تلفنی با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر جدید عراق از وی برای سفر به ریاض دعوت کرد. وزارت امور خارجه عربستان نیز دیروز پنجشنبه در بیانیه ای حمایت این کشور از عراق و آمادگی ریاض را برای همکاری با دولت جدید عراق بر اساس احترام متقابل اعلام کرد.

شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات نیز تشکیل دولت جدید را به برهم صالح رئیس جمهور و مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید عراق تبریک گفت. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم معاون رئیس امارات و حاکم دبی و نیز شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی نیز به صورت جداگانه به برهم صالح و مصطفی الکاظمی تبریک گفتند.

"مشعل بن فهم السلمی"، رئیس پارلمان عربی هم از تشکیل دولت جدید عراق در شرایط دشواری که این کشور در آن به سر می برد، استقبال کرد و گفت امنیت و ثبات عراق بخش جدایی ناپذیر امنیت کشورهای عربی است.

در سطح فرامنطقه ای، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر جدید عراق، از تشکیل کابینه جدید استقبال و جدیدترین تحولات این کشور و همکاری دو کشور را با وی بررسی کرد.
"استیون هیکی" سفیر بریتانیا در عراق هم اعلام کرد کشورش با دولت جدید عراق همکاری خواهد کرد. وی افزود لندن آماده حمایت از عراق در مقابله با ویروس کرونا و تلاش برای بهبود اوضاع اقتصادی و امنیتی این کشور و نیز مبارزه با داعش در عراق است.

کابینه جدید عراق به ریاست مصطفی الکاظمی بامداد پنج شنبه از پارلمان عراق رای اعتماد گرفت. از 22 وزیر کابینه، 15 وزیر رای اعتماد گرفته، 5 وزیر موفق به کسب رای اعتماد نشدند و وزرای دو وزارتخانه نفت و خارجه نیز معرفی نشدند.
 

کلیدواژه