سنبله 18, 1399 08:36 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: احکام صادر شده درباره پرونده خاشقجی مشروعیت قانونی و اخلاقی ندارد
    سازمان ملل: احکام صادر شده درباره پرونده خاشقجی مشروعیت قانونی و اخلاقی ندارد

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های خارج از چارچوب قضایی، احکام دادگاه عربستان درباره پرونده قتل "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار منتقد سعودی را فاقد مشروعیت دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، "آگنس کالامارد"  دوشنبه شب روند دادرسی و احکام دادگاه خاشقجی را "تمسخر عدالت" توصیف و تاکید کرد،  روند محاکمه متهمان پرونده قتل خاشقجی، فاقد انصاف، عدالت و شفافیت بوده است.

"خدیجه چنگیز" نامزد "جمال خاشقجی" نیز احکام صادر شده در ارتباط با پرونده نامزدش را «مسخره» خواند.

دادستانی سعودی روز دوشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد، جنبه خصوصی جرم قتل "جمال خاشقجی" با عفو خانواده وی خاتمه یافته و در خصوص جنبه عمومی جرم نیز پنج نفر از محکومان هر کدام به 20 سال زندان، یک نفر به هفت سال و دو نفر نیز به 10 سال زندان محکوم شده‌اند.

دادستانی سعودی این احکام را نهایی و لازم الاجرا دانسته است.

فرزندان جمال خاشقجی که در عربستان ساکن هستند 22 می تحت فشار اعلام کردند، قاتلان پدر خود را بخشیده‌اند. فرزندان خاشقجی از زمان قتل پدرشان اجازه خروج از عربستان را نیافته‌اند.

"جمال خاشقجی"، روزنامه نگار منتقد سعودی 10 میزان 1397 در کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی به دست ماموران اعزام شده از ریاض به قتل رسید.

"خاشقجی" در فهرست افراد بازداشتی و تحت تعقیب رژیم سعودی قرار داشت.  وی از بیم دستگیر شدن در خارج از عربستان زندگی می کرد.

روزنامه بریتانیایی گاردین اخیرا در گزارشی اعلام کرد روند تحولات عربستان در سال های اخیر از یک الگوی واضح پیروی می کند؛ از زمانی که "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان شده است، ریاض  هرگونه مخالفتی را صرفنظر از آنکه از سوی چه کسی باشد به طرز وحشیانه سرکوب می کند.

 

 

کلیدواژه