سنبله 28, 1399 10:58 Asia/Kabul
  • پارلمان اروپا خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان شد

پارلمان اروپا به دلیل نقش عربستان در پرونده قتل "جمال خاشقجی" روزنامه نگار منتقد سعودی و کشتار غیرنظامیان در جنگ یمن خواستار تحریم تسلیحاتی رژیم سعودی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، قانونگذاران اروپایی در گزارش مربوط به صادرات تسلیحاتی این اتحادیه که روز پنجشنبه تصویب شد، از تمام اعضای این اتحادیه خواستند تا به نشانه اعتراض به قتل "جمال خاشقجی" روزنامه نگار منتقد سعودی، از الگوی آلمان، فنلاند و دانمارک در وضع محدودیت‌ها بر صادرات تسلیحات خود به عربستان سعودی پیروی کنند.

"جمال خاشقجی"، روزنامه نگار منتقد سعودی دوم اکتبر 2018 در کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی به دست ماموران اعزام شده از ریاض به قتل رسید.

"خاشقجی" در فهرست افراد بازداشتی و تحت تعقیب رژیم سعودی قرار داشت.  وی از بیم دستگیر شدن در خارج از عربستان زندگی می کرد.

در این مصوبه همچنین به این نکته اشاره شده که تسلیحات صادر شده به عربستان سعودی، امارات، و همچنین سایر اعضای ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ یمن، در این کشور استفاده شده است؛ «جایی که 22 میلیون نفر نیازمند کمک بشردوستانه و تدابیر حفاظتی هستند».

سازمان های بین المللی و نهادهای حقوق بشری تاکنون بارها از آمریکا و  دیگر کشورهای حامی ائتلاف متجاوز سعودی خواسته ا‌ند، صادرات تسلیحات به عربستان را متوقف کنند.

عربستان سعودی با خرید انبوه سلاح های آمریکایی و دیگر کشورهای غربی به کشتار مردم بی دفاع یمن مشغول است.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است. جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از شانزده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

تجاوز نظامی عربستان همچنین کشور فقیر یمن را با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی مواجه کرده است.

کلیدواژه