حمل 19, 1400 07:16 Asia/Kabul
  • بیانیه مشترک بغداد-واشنگتن درباره وضعیت نیروهای آمریکا در عراق
    بیانیه مشترک بغداد-واشنگتن درباره وضعیت نیروهای آمریکا در عراق

بغداد و واشنگتن چهارشنبه شب در بیانیه‌ای مشترک، توافق بر سر خروج زمان‌بندی‌شده نیروهای آمریکایی از خاک عراق را اعلام کردند.

به گزارش رادیودری، براساس این بیانیه، بغداد و واشنگتن درخصوص خروج نیروهای خارجی از عراق و محدود شدن نقش این نیروها به تعلیمات و پشتیبانی به توافق رسیدند.

در این بیانیه آمده است: خروج نیروهای رزمی باقی‌مانده از عراق براساس زمان‌بندی که متعاقباً در گفت‌وگوهای فنی تعیین می‌شود، انجام خواهد شد.

همزمان"قاسم الاعرجی" مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرد، طرف آمریکایی تعهد داده که بخش زیادی از نیروهایش را از خاک عراق خارج کند.

مشاور امنیت ملی عراق همچنین خاطرنشان کرد، بغداد و واشنگتن درباره عدم وجود پایگاه ‎های نظامی خارجی در خاک عراق به توافق رسیده اند.

آمریکا ژانویه 2020 در اقدامی تروریستی سردار سپهبد حاج "قاسم سلیمانی" فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و "ابومهدی المهندس" معاون سازمان بسیج مردمی عراق "حشد الشعبی"   و تعدادی از   همراهانشان را در نزدیکی فرودگاه بغداد پایتخت عراق هدف قرار داد و به شهادت رساند. پارلمان عراق در واکنش به این اقدام تروریستی، طرح اخراج نظامیان آمریکا از عراق را به تصویب رساند.

سردار "سلیمانی" به دعوت دولت عراق به این کشور سفر کرده بود.

بسیاری از کشورها، سازمان ها و گروها، این اقدام تروریستی آمریکا را محکوم کرده‌اند.

سردار "سلیمانی" و "ابومهدی المهندس" از چهره های برجسته مبارزه با گروه های تکفیری و تروریستی از جمله داعش در منطقه غرب آسیا بودند.

"هادی العامری" دبیرکل سازمان بدر عراق اخیرا اعلام کرد، شهید سلیمانی همواره در خطوط مقدم نبرد با گروه های تروریستی قرار داشت و در راه عراق به شهادت رسید.

کلیدواژه