جوزا 17, 1400 17:58 Asia/Kabul
  • شروط حماس و جهاد اسلامی برای «رام‌الله» و حضور در گفت‌وگوهای «قاهره»
    شروط حماس و جهاد اسلامی برای «رام‌الله» و حضور در گفت‌وگوهای «قاهره»

جنبشهای حماس و جهاد اسلامی فلسطین اعلام کردند،برای شرکت در گفت‌وگوهای قاهره ، باید انتخابات «شورای ملی سازمان آزادی‌بخش» برگزار شود.

دولت مصر از نوزده گروه فلسطینی حاضر در غزه و کرانه باختری خواسته است در سطح دبیران کل، در گفت‌وگوهایی که قرار است با نظارت «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در قاهره برگزار شود، شرکت کنند.

به گزارش روز دوشنبه الاخبار؛ جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرده است، این جنبش تنها زمانی با حضور در این گفت‌وگوها موافقت می‌کند که انتخابات  با توافق قبلی بر سر وضعیت قدس  و از طریق مکانیزم‌های مشخصی در این شهر برگزار شود و این مسئله نیز منوط به برگزاری انتخابات «شورای ملی سازمان آزادی‌بخش» فلسطین در داخل و خارج از این کشور است.

«یحیی السنوار» رهبر حماس در غزه  دراینباره گفت، دیدارها در قاهره  با دیدارهای پیش از تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به کرانه باختری و  غزه تفاوت خواهد داشت.

براساس این گزارش، منظور السنوار اشاره به تأکیدات محمودعباس به برگزاری انتخابات شورای قانونگذاری (پارلمان) و پس از آن انتخابات ریاست جمهوری است.

این درحالیست که برخی از گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی اصرار دارند که ابتدا انتخابات «شورای ملی سازمان آزادی‌بخش» فلسطین برگزار شود و بدون این انتخابات، هیچ صحبتی درباره مصالحه نباید وجود داشته باشد.

حماس همچنین تأکید کرده است، شرط این جنبش برای تکمیل گفت‌وگوها، آزادی زندانیان سیاسی توسط تشکیلات خودگردان و توقف اقدامات امنیتی علیه فعالان کرانه باختری به عنوان حسن نیت است.

 گروههای مقاومت غزه نیز قصد دارند در جریان گفت‌وگوهای قاهره  تأکید کنند که محمود عباس باید برای بهبود وضعیت داخلی فلسطین، تضمین جدی بدهد، نه اینکه مانند گذشته به دنبال خرید وقت و مشروعیت باشد.

گفت‌وگوها در مصر قراراست شنبه آینده به مدت دو روز درقاهره برگزارشود.

جنبش‌های فتح، حماس و جهاد اسلامی؛ خواستار رویارویی تمام عیار با صهیونیست‌ها

کلیدواژه