سنبله 08, 1400 18:27 Asia/Kabul
  • روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست: امپراتوری آمریکا به‌زودی به‌پایان می‌رسد
    روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست: امپراتوری آمریکا به‌زودی به‌پایان می‌رسد

یک روزنامه چاپ فلسطین اشغالی نوشت، مدیریت جهان هرگز نباید به عهده آمریکا گذاشته می‌شد و شکست در افغانستان باید آخرین جنگ امپریالیستی ایالات متحده باشد.

به گزارش رادیو دری ،روزنامه «جروزالم پست» در یادداشتی به قلم «عاموتس عاسا-ئِل» به بررسی فرار عجولانه نظامیان آمریکا و متحدان آن از افغانستان پرداخت و نوشت: این شکست نشان داد که امپراتوری ایالات متحده برای تسلط جهان به پایان خود نزدیک شده است.

در ابتدای این یادداشت آمده است: امپراتوری آمریکا، دوران پرهزینه، متناقض و جاه‌ طلبانه تاریخ این کشور در آستانه پایان قرار گرفته است، چیزی که با تصرف هاوایی و فیلیپین در ۱۲۰ سال قبل شروع شد و اکنون از نظر اندازه به پوچی، از نظر هزینه به گزافی و از نظر اهداف به بی‌ربطی رسیده است.

نویسنده این یادداشت با بیان اینکه بودجه نظامی سالیانه آمریکا بیش از ۷۷۰ میلیارد دلار است، افزود: این در حالی است که کلان‌شهرهای آمریکا به‌دلیل زاغه‌نشین‌های گسترده، متعفن شده‌اند؛ مکان‌هایی که میلیون‌ها آمریکاییِ بی‌سواد در فقر، تحقیر و ناامیدی زندگی می‌کنند و درواقع امپراتوری آمریکا به نوعی پوچی تبدیل شده که به مردم خود بی‌اعتنایی می‌کند.

این روزنامه ادامه داد: با در نظر گرفتن تاریخچه امپریالیستی، شرایط بین‌المللی و ژنتیک جامعه آمریکا، اکنون عقب‌نشینی در عرصه جهان تنها کاری است که آمریکا باید انجام دهد.

پیش از این نیز «هنری کیسینجر» وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی اسبق و نظریه‌پرداز دیپلماسی آمریکایی در مقاله‌ای نوشت آن‌چه که در افغانستان روی داد یک شکست داوطلبانه و ناگزیر آمریکا بود و واشنگتن خود را در شرایطی دید که مجبور به عقب‌نشینی از افغانستان شد.

کلیدواژه