جدی 19, 1400 22:00 Asia/Kabul
  • «الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق شد
    «الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق شد

«محمد الحلبوسی» در جلسه رای‌گیری امروز یکشنبه به عنوان رئیس پارلمان عراق انتخاب شد.

به گزارش رادیو دری، محمد الحلبوسی با کسب 200 رای موافق برای دومین بار به عنوان رئیس پارلمان عراق در دوره جدید انتخاب شد.

پارلمان پنجم عراق عصر روز یکشنبه با برگزاری اولین نشست رسمی خود، آغاز به کار کرد و «محمود المشهدانی» ریاست پارلمان را برعهده گرفت. 

به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه، در اولین جلسه پارلمان عراق، رای گیری از نمایندگان برای انتخاب رئیس جدید پارلمان انجام شد. محمود المشهدانی و محمد الحلبوسی دو نامزد ریاست پارلمان بودند که بعد از شمارش آراء، محمد الحلبوسی با اکثریت آرای نمایندگان به عنوان رئیس پارلمان انتخاب شد . 

رئیس پارلمان عراق باید رأی اکثریت مطلق پارلمان یعنی رأی بیش از نیمی از اعضای پارلمان را کسب کند، به عبارت دیگر برای پارلمان با ۳۲۹ کرسی، دست‌کم ۱۶۵ نفر باید به او رأی مثبت بدهند.

پارلمان پنجم عراق عصر روز یکشنبه در حالی اولین نشست رسمی خود را آغاز کرد که پیش از شروع آن درگیری های لفظی بین فراکسیون های مجلس به چشم می خورد. 

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق ده روز پیش در ابلاغیه‌ای از نمایندگان جدید پارلمان خواست تا اولین جلسه خود را در نُهم ژانویه ۲۰۲۲ برگزار کنند. در این ابلاغیه آمده بود که طبق قانون اساسی و بنا به رأی دادگاه فدرال در خصوص تأیید نتیجه انتخابات پارلمانی، اولین جلسه پارلمان باید در نهم ژانویه ۲۰۲۲ (۱۹ جدی ) برگزار شود. 

کلیدواژه