بغداد: ترکیه نزدیک به 23 هزار بار، حاکمیت عراق را نقض کرده است
(last modified 1401-05-02T04:06:11+00:00 )
اسد 02, 1401 08:36 Asia/Kabul
  • بغداد: ترکیه نزدیک به 23 هزار بار، حاکمیت عراق را نقض کرده است
    بغداد: ترکیه نزدیک به 23 هزار بار، حاکمیت عراق را نقض کرده است

وزیر امور خارجه عراق در واکنش به حملات اخیر ترکیه به خاک این کشور گفت: از سال ۲۰1۸ تاکنون، ترکیه بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ بار، حاکمیت عراق را نقض کرده است.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری رسمی عراق، «فؤاد حسین» عصر جمعه گفت: عراق پس از این حملات ۲۹۶ بار یادداشت اعتراضی در واکنش به مداخلات ترکیه صادر کرد و اخیرا نیز ضمیمه شکایتی شده است که به شورای امنیت ارائه گردید.

فواد حسین با بیان اینکه، حمله اخیر ترکیه نقض فاحش و آشکار حاکمیت عراق و منشورهای بین‌المللی است، خاطر نشان کرد، دولت عراق تمایل دارد به دور از تنش و از طریق گفت‌وگو این مشکل را حل کند.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق هم اعلام کرد، این کشور کاردار خود در آنکارا را فراخوانده است.

الصحاف تاکید کرد، بغداد از ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده و خواستار برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی حمله اخیر ترکیه به منطقه کردستان است.

نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره تجاوز ترکیه به شمال عراق

 منابع عراقی، بعدازظهر چهارشنبه اعلام کردند، در حمله نیروهای ترکیه به شمال عراق یک گلوله توپ به تفرجگاهی در استان دهوک اصابت کرده و ۹ گردشگر جان خود را از دست داده‌اند.

به‌رغم آنکه مقامات بغداد تأکید دارند که این حمله توسط نیروهای ترکیه انجام شده است و آنکارا مسئول کشته و زخمی شدن غیرنظامیان عراقی است، ترکیه می‌گوید نیروهای این کشور به غیرنظامیان حمله نکرده‌اند.

"مصطفی الکاظمی" نخست‌وزیر عراق پس از این حمله در بیانیه‌ای ضمن نسبت دادن این عملیات به ترکیه، تأکید کرده بود، عراق حق کامل خود در پاسخ به این تجاوزها را محفوظ می‌داند و تمام اقدامات لازم برای حفظ مردم این کشور و تحمیل کردن تبعات تنش مستمر به طرف متجاوز را اتخاذ خواهد کرد.

ترکیه: حمله به دهوک یک اقدام تروریستی است

کلیدواژه