قوس 22, 1395 12:38 Asia/Kabul
  • ضرورت تحقیق درباره استفاده عربستان از سلاح‌های ممنوعه در یمن

وزارت حقوق بشر یمن از سازمان ملل خواست کمیته‌ای را برای تحقیق درباره استفاده عربستان از سلاح‌های ممنوعه در جریان حمله به یمن تشکیل دهد.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری یمن (سبأ)؛ وزارت حقوق بشر یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد عربستان در جریان حمله به یمن با همدستی آمریکا از سلاح‌های ممنوعه در کشتار مردم یمن استفاده می‌کند.

در بیانیه وزارت حقوق بشر یمن آمده است: در شرایطی که قوانین بین‌المللی استفاده از سلاح‌های ممنوعه را غیرقانونی می‌داند،  اما سلاح‌های ممنوعه همچنان از سوی متجاوزان سعودی و هم‌پیمان آمریکا روی سر مردم یمن ریخته می‌شود.

در بیانیه وزارت حقوق بشر یمن با اشاره به  تخریب مدارس، بیمارستان‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها، شبکه برق، مراکز ارتباطات، چاه‌های آب، سدها، مزارع و انبارهای مواد غذایی در این کشور تصریح شده است: عربستان و همدستانش می‌خواهند مردم یمن را گرسنه و نیازمند به هر گونه امکاناتی نگه دارند و سرانجام از پای در بیاورند.

پیش از این، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گزارشی را منتشر کرد مبنی بر این که عربستان همچنان از یک ماده شیمیایی خطرناک به نام "فسفر سفید" در جنگ یمن استفاده می‌کند که از سوی آمریکا در اختیار آن قرار گرفته است.

«مارک هیزنای» مدیر بخش تسلیحات سازمان دیدبان حقوق بشر نیز با استناد به تصاویری از جنگ یمن، ضمن تایید این تصاویر، استفاده عربستان از فسفر سفید در حمله به مناطق غیرنظامی یمن را مصداق "جنایت جنگی" و سبب نگرانی نهادهای بین‌المللی خواند. 

 

کلیدواژه