بیانیه سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره بحران سوریه
(last modified 1395-09-30T15:01:07+00:00 )
قوس 30, 1395 19:31 Asia/Kabul
  • بیانیه سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره بحران سوریه

وزیران خارجه ایران ، روسیه و ترکیه در بیانیه ای مشترک ، حمایت سه کشور را از حاکمیت استقلال، تمامیت ارضی سوریه به عنوان یک دولت چند نژادی، چند مذهبی، غیرفرقه ای و دمکراتیک اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  "محمد جواد ظریف " سرگئی لاوروف " و "مولود چاووش اوغلو " وزیران امورخارجه  ایران، روسیه و ترکیه  روز سه شنبه  در مسکو با صدور بیانیه ای  تاکید کردند: سه کشور متقاعدند که منازعه سوریه راه حل نظامی ندارد وآنها بر نقش سازمان ملل متحد در تلاش ها برای حل این بحران بر طبق قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل صحه می گذارند.

در این بیانیه آمده است :  ایران ، روسیه و ترکیه از تلاش های مشترک در حلب شرقی سوریه که باعث تخلیه داوطلبانه غیرنظامیان وخروج سازمان یافته معارضان مسلح را فراهم کرد، استقبال کرده ومتعهد می شوند که این فرایند بدون وقفه و به نحوی ایمن تکمیل شود.

در این بیانیه  تاکید شده است : تهران، مسکو و آنکارابر اهمیت گسترش و تعمیم آتش بس، دسترسی بدون مانع بشردوستانه و جابجایی آزاد غیرنظامیان در سراسر کشور سوریه توافق دارند.

در این بیانیه،  آمادگی سه کشور را برای تسهیل و ایفای نقش به عنوان ضامنین موافقتنامه ای که با مذاکره بین دولت سوریه و معارضان در آینده حاصل خواهد شد، ابرازو بر عزم خود برای مبارزه مشترک با داعش و النصره و تفکیک میان آنها و گروه های معارض  مسلح تاکید می کنند.

ظریف لاوروف  و چاووش اوغلو همچنین در نشست خبری بر ضرورت توقف  فوری کمکهای برخی کشورهای غربی و منطقه به گروههای تروریستی  به ویژه  در سوریه تاکید کردند.

لاوروف تصریح کرد:  همه کشورهای جهان بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل باید برای ریشه کن کردن تروریسم از هیچگونه همکاری دریغ نکنند.

محمد جواد ظریف  دراین  نشست خبری تاکید کرد :« تروریسم نباید به عنوان ابزاری برای دستیابی ، حتی به اهداف سیاسی کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرد زیرا تروریسم تهدیدی جدی است و ما همگی باید با آن مبارزه کنیم.»

مولود چاووش اوغلوگفت  تلاش ها برای حل سیاسی بحران سوریه و برقراری آتش بس فراگیر در سراسر این کشور ادامه خواهد یافت.

 

کلیدواژه