دلو 06, 1402 11:25 Asia/Kabul
  • توافق بغداد با واشنگتن برای تدوین جدول زمانیِ پایان حضور نظامیان آمریکایی در عراق
    توافق بغداد با واشنگتن برای تدوین جدول زمانیِ پایان حضور نظامیان آمریکایی در عراق

دولت عراق از توافق با آمریکا برای تدوین جدول زمانی جهت پایان تدریجی حضور نظامیان آمریکایی در خاک عراق و پایان ماموریت نظامی آنها خبر داد.

به گزارش رادیو دری،وزارت امورخارجه عراق روز پنجشنبه در بیانیه ای از توافق با آمریکا در خصوص تدوین یک جدول زمانی مشخص داد که مدت حضور نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا در عراق و کاهش تدریجی و برنامه ریزی شده آنها و نیز پایان دادن به ماموریتشان را مشخص می کند.

در بیانیه وزارت امورخارجه عراق آمده است، پس از انجام مذاکرات شش ماهه از اوت ۲۰۲۳، دولت آمریکا موافقت کرد که نظامیانش را به تدریج از عراق خارج کند.

در بیانیه وزارت امورخارجه عراق آمده است، دولت بغداد خروج نظامیان آمریکایی را بخشی از اجرای برنامه خود و تعهداتی که به مردم عراق داده است، می‌داند.

نظامیان اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ به بهانه مبارزه با تروریسم در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها "عین الاسد" در استان "الانبار"، غرب این کشور، است.

آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در محل سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در قلب بغداد مستقر کرده‌اند.

در جدیدترین اقدام نظامیان آمریکایی مستقر در آمریکا، سه‌شنبه شب به دو مقر نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) حمله کردند که با واکنش تند دولت و مقاومت اسلامی عراق مواجه شده است.

مجلس عراق در پی اقدام تروریستی دولت آمریکا در ترور سرداران مقاومت، سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «ابومهدی المهندس» نائب‌ رئیس بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و ۸ نفر از همراهانشان، ژانویه ۲۰۲۰ طرح اخراج نظامیان خارجی بویژه آمریکایی ها را از خاک عراق تصویب کرد.

نخست وزیر عراق خواهان خروج نظامیان آمریکا از این کشور شد

کلیدواژه