دلو 13, 1402 16:17 Asia/Kabul
  • حماس: بدون توقف جنگ و عقب‌نشینی از غزه توافقی در کار نخواهد بود
    حماس: بدون توقف جنگ و عقب‌نشینی از غزه توافقی در کار نخواهد بود

عضو ارشد حماس در واکنش به طرح آتش بس در باریکه غزه اعلام کرد بدون توقف جنگ و عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از غزه توافقی در کار نخواهد بود.

به گزارش رادیو دری، پس از انتشار بیانیه وزارت خارجه قطر مبنی بر موافقت رژیم صهیونیستی با طرح آتش بس در غزه، محمود مرداوی از رهبران جنبش مقاومت فلسطین، حماس، گفت: هر طرح و توافقی باید متضمن توقف جنگ در غزه، عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از این منطقه و آزادی اسیران فلسطینی باشد.

این مقام ارشد حماس با بیان اینکه موضع رژیم صهیونیستی تا این لحظه در رابطه با طرح جدید برای آتش‌ بس نامشخص و مبهم است، تاکید کرد: بدون توقف جنگ و عقب‌نشینی از غزه توافقی در کار نخواهد بود.

پیشتر، یکی از مشاوران کابینه جنگی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درگفت و گو با ان‌بی‌سی‌نیوز گفته بود کابینه نتانیاهو منتظر واکنش حماس به طرح پاریس برای تبادل اسیران و وقفه دو ماهه در جنگ غزه است.

گفتنی است موافقت رژیم صهیونیستی با برقراری آتش بس در باریکه غزه در حالی است که پیشتر یک مقام ارشد دولت جو بایدن رییس جمهوری امریکا که نخواست نامش فاش شود با اشاره به مواضع نتانیاهو که پیش از این گفته بود با هیچ طرح آتش‌بسی که شامل آزادی صدها زندانی فلسطینی یا خروج نظامیان اسرائیل از غزه باشد موافقت نخواهد کرد، اذعان کرد: شرایط در غزه رو به تغییر است و نتانیاهو برای پذیرش آتش‌بس مجبور به نرمش خواهد شد.

این مقام آمریکایی همچنین تصریح کرد: دولت جو بایدن اظهارات علنی و سرسختانه نتانیاهو در مخالفت با توافق آتش‌بس را به معنای رد آتش‌بس نمی‌داند، چرا که پیشرفت اسرائیل در جنگ غزه کمتر از حدی بود که تل‌آویو انتظار آن را داشت.

در همین حال جنگ رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه به مرحله حساسی در صحنه داخلی اراضی اشغالی رسیده است؛ منازعه نظامیان و سیاسیون در درون کابینه نتانیاهو و همچنین منازعه در درون کابینه جنگی علنی شده و پارلمان این رژیم نیز قرار است موضوع استیضاح نتانیاهو را بررسی کند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت فلسطین شمار شهیدان غزه از آغاز جنگ در هفتم اکتبر 2023 تاکنون به 27 هزار و 19 نفر و شمار مجروحان نیز به 66 هزار و 139 نفر رسیده است.

قوت گرفتن احتمال آتش بس؛ شادمانی فلسطینیان در غزه پس از بیانیه قطر

کلیدواژه