تشدید اعتراضات در مصر به اقدامات دولت در واگذاری دو جزیره به عربستان
(last modified 1395-10-13T11:13:57+00:00 )
جدی 13, 1395 15:43 Asia/Kabul
  • تشدید اعتراضات در مصر به اقدامات دولت در واگذاری دو جزیره به عربستان

جنبش" ششم آوریل" در مصر قیام مردم این کشور در مخالفت با واگذاری جزایر مصر به عربستان را خواستار شد .

 جنبش ششم آوریل در مصر با خائن توصیف کردن کسانی که جزایر " تیران" و"صنافیر" را به عربستان فروخته اند، مردم مصر را به قیام ضد این تصمیم فراخواند.  جنبش ششم آوریل با صدور اطلاعیه ای از اعضای مجلس مصر خواست در چارچوب منافع ملی و  اثبات وفاداری به وطن،با واگذاری جزایر مصری به عربستان مخالفت کنند.

 گفتنی است که دولت این کشور روز پنج شنبه  گذشته قرارداد واگذاری حق حاکمیت دو جزیره "تیران" Tiran ، و "صنافیر" Sanafir ، به رژیم سعودی را تایید، و آن را برای تصویب نهایی راهی پارلمان کرد. در این دادخواست ضمن شکایت از "عبدالفتاح السیسی"، رئیس جمهوری مصر و پنج مسئول عالی رتبه دیگر این کشور از جمله نخست وزیر، رئیس پارلمان و وزیران دفاع، امور خارجه و کشور مصر، بر لزوم ابطال هرچه زودتر این توافقنامه تاکید شده است.

دو جزیره "تیران" و "صنافیر" طی بیش از شش دهه گذشته تحت کنترل و اختیار مصر بوده است. در حالیکه عربستان مدعی شده است که اسناد مربوط به سعودی بودن جزایر تیران و صنافیر که به دوران عثمانی باز می گردد در دسترس است اما تاکنون سندی در این زمینه ارائه نداده است .علیرغم چنین پیشینه تاریخی در خصوص تعلق جزایر مذکور به مصر  ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی در آوریل 2016 سفر پر حاشیه ای به مصر انجام داد. دراین سفر، دولت مصر طی یک توافقنامه ای دو جزیره این کشور با نام های تیران و صنافیر را به عربستان سعودی واگذار کرد. از نگاه ناظران  واگذاری دو جزیره به عربستان ، به نوعی تضعیف جایگاه منطقه ای مصر و پذیرش این ضعف توسط دولت السیسی بوده است است.

مردم مصر با آگاهی از اینکه جزایر متعلق به کشور آنها است ، از امتیاز عجیبی که ژنرال السیسی به عربستان سعودی داده است ، خشمگین شده اند و دولت این کشور را محکوم کرده اند.  افکار عمومی درمصر معتقدند توافق اخیر عربستان و مصر همچنین ناقض بند 151 قانون اساسی مصر است که به موجب آن - کلیه معاهدات مرتبط با حاکمیت کشور باید در همه پرسی به تصویب برسد و در این چارچوب تاکید دارند که سعودی‌ها در صددند تا دو جزیره تیران و صنافیر را با فشار به مصر به خاک خود ملحق کنند . 

معترضان مصری ، دولت السیسی را به فروش خاک مصر به عربستان متهم کردند. مخالفان ، تظاهرات متعددی را در مخالفت با این اقدام دولت مصر برگزار کردند که دولت السیسی نیز با نگرش امنیتی با این تظاهرات، صدها نفر را بازداشت کرد و حتی شماری از تظاهرات کنندگان کشته و زخمی شدند. علیرغم این اقدامات سرکوبگرانه دولت مصر نه تنها اعتراضات مردمی در مصر فروکش نکرد بلکه دامنه این اعتراضات  ابعاد گسترده تری یافته است واقدام دولت السیسی ، به یک بحران تازه امنیتی در این کشور تبدیل شده است . فراخوان به ادامه  مخالفت با  واگذاری جزایر مصری به عربستان توسط جنبش  ششم آوریل مصر از نشانه های استمرار این بحران است که مسبب آن اقدامات نسنجیده دولت مصرو در راس آن عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری این کشور است . 

کلیدواژه