جوزا 22, 1403 10:56 Asia/Kabul
  • استقبال حماس از تصویب قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش بس در غزه
    استقبال حماس از تصویب قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش بس در غزه

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش بس در باریکه غزه و آزادی اسیران در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد استقبال جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) قرار گرفت.

به گزارش رادیو دری، در قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت که دارای هفت بند است، آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه های مربوطه در مورد وضعیت منطقه غرب آسیا، از جمله موضوع فلسطین را یادآور می شود و  بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و  آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می کند.  

در مرحله اول این قطعنامه آمده است، باید آتش بس فوری، کامل با آزادی گروگان ها، بازگرداندن اجساد برخی از گروگان های کشته شده، تبادل اسیران فلسطینی، عقب نشینی اسرائیلی ها از  مناطق پرجمعیت باریکه غزه، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به خانه ها و همچنین توزیع ایمن و مؤثر کمک های بشردوستانه در مقیاس بزرگ در سراسر نوار غزه انجام شود.

همچنین در مرحله دوم این قطعنامه با توافق طرفین، پایان دائمی خصومت ها، در ازای آزادی همه گروگان هایی که هنوز در باریکه غزه هستند، و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از این منطقه پیش بینی شده است.

شروع یک طرح بازسازی چند ساله بزرگ برای باریکه غزه و بازگرداندن  اجساد همه گروگان کشته شده که هنوز در این منطقه هستند نیز مرحله سومی است که در قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده است.

در همین حال جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، حماس از آنچه که در قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت در رابطه با آتش‌بس دائم در باریکه غزه، خروج کامل نیروهای نظامی از غزه، تبادل زندانیان، بازسازی، بازگشت مردم آواره به خانه‌های‌شان، مخالفت با کاهش اراضی و ارائه کمک‌های ضروری به مردم باریکه غزه بوده، استقبال می‌کند.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا ۳۱ مه ۲۰۲۴ در آستانه انتخابات نوامبر اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسیران ارائه کرد که از طریق قطر به حماس ارائه شده است و از طرفین خواست این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و آزادی اسیران شامگاه دوشنبه با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست روز دوشنبه ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه

کلیدواژه