جدی 17, 1395 23:10 Asia/Kabul
  • عربستان و گسترش همکاری امنیتی با کشورهای آفریقایی

در حالی که مشکلات اقتصادی عربستان افزایش می یابد ، آل سعود در اقدامی تازه با کشور آفریقایی موریتانی توافقنامه همکاری نظامی امضا کرده است.

عربستان سعودی در ادامه سیاست گسترش نفوذ در آفریقا ، با کشور موریتانی توافقنامه همکاری های نظامی امضاء کرد. «محمد بن عبد الله العایش» ، معاون وزیر دفاع عربستان که به «نواکشوت» ، پایتخت موریتانی سفر کرده ، با «جالو مامادو باتیا» ، وزیر دفاع ملی این کشور دیدار و توافقنامه همکاریهای نظامی امضا کرده است.  

عربستان سعودی اواخر دسامبر 2016 نیز با سودان درباره تقویت همکاری های نظامی توافق کرد. از 22 کشور عضو اتحادیه عرب 10 کشور در قاره آفریقا قرار دارند که موریتانی از جمله این کشورها است. آل سعود تلاش می کند با جذب اعضای اتحادیه عرب ، در این کشورها نفوذ و در امور داخلی آنها مداخله کند. یکی از اهداف عربستان از حضور در کشورهای آفریقایی ، صدور وهابیت در این کشورها است. وهابیت یکی ازدلایل اصلی افراط گرایی در کشورهای اسلامی است و برخی از مقامات عربی از جمله مقامات کشور تونس ، بارها وهابیت را منبع تروریسم معرفی کردند.

هدف دیگر عربستان از انعقاد توافقنامه های نظامی با کشورهای عربی ، تلاش برای تشکیل ارتش مشترک عربی است اما با تشدید تنش ها میان عربستان سعودی و مصر ، تشکیل ارتش عربی مسکوت مانده  است ، آل سعود تلاش می کند از طریق انعقاد توافقنامه های نظامی با کشورهایی نظیر موریتانی و سودان به مصر اعمال فشار کند .

یک هیات بلند پایه نظامی عربستان سعودی به ریاست «عبد الرحمن بن صالح البنیان» ، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور در اواخر دسامبر 2016 به خارطوم رفت و با هیات نظامی این کشور دیدار و در مورد گسترش روابط نظامی و امنیتی رایزنی کرد. آنچه سبب می شود کشورهایی نظیر موریتانی ، جیبوتی و سودان در مسیر تقویت همکاری های نظامی با عربستان سعودی گام بردارند ، نیازهای مالی این کشورها است. این در حالی است که آل سعود، خود شاهد افزایش مشکلات اقتصادی در عربستان است.

برای مثال؛ طبق اعلام وزیر نفت این کشور برای جبران بخشی از کسری بودجه ، قیمت حامل های انرژی در سال 2017 افزایش خواهد یافت. به عبارت دیگر ، می توان گفت که آل سعود در حالی از طریق همکاری ها و توافقنامه های نظامی سعی در خرید رضایت و همراهی کشورهای ضعیف آفریقایی دارد که افزایش مشکلات اقتصادی سبب کاهش مقبولیت آن در داخل عربستان شده است.

کلیدواژه