نگرانی اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره حملات اسرائیل به کرانه باختری و وخامت اوضاع غزه
(last modified 1403-06-09T07:23:14+00:00 )
سنبله 09, 1403 11:53 Asia/Kabul
  • شورای امنیت
    شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل با محکوم کردن ادامه حملات اسرائیل به کرانه باختری رود اردن درباره وخامت اوضاع غزه و دستورات تخلیه اسرائیل در این منطقه ابراز نگرانی کرد.

 نشست شورای امنیت سازمان ملل در عصر پنجشنبه به وقت محلی (۲۹ آگوست ۲۰۲۴ برابر با هشتم شهریور ماه ۱۴۰۳) فرصت دیگری بود تا اعضای این شورا درباره وخامت اوضاع غزه و دستورات تخلیه اسرائیل ابراز نگرانی و حملات اسرائیل به  کرانه باختری را نیز محکوم  و از واکسیناسیون فلج اطفال کودکان در غزه حمایت کنند.

ارتش رژیم صهیونیستی یک عملیات گستردهای را از روز چهارشنبه در شمال کرانه باختری و رود اردن آغاز کرده که طی 22 سال اخیر بی‌سابقه است که بر اثر آن تاکنون دستکم 22  فلسطینی شهید و دهها فلسطینی دیگر زخمی شدند .

حمله گسترده رژیم صهیونیستی علیه شمال کرانه باختری با واکنش بین‌المللی نیز مواجه شد. دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اقدامات تل آویو را محکوم کرده و گفته عملیات اخیر ارتش اسرائیل در کرانه باختری «به شکلی انجام می‌شود که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.»

به گزارش العالم ، " آنتونیو گوترش" ، دبیرکل سازمان ملل از رژیم صهیونیستی خواست تا عملیات نظامی گسترده خود در کرانه باختری  متوقف کند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد ، دبیرکل از آخرین تحولات در کرانه باختری «عمیقاً نگران» است و «به شدت تلفات جانی از جمله کودکان را محکوم می‌کند.»

نماینده چین در سازمان ملل هم عملیات نظامی اسرائیل در کرانه باختری را محکوم و تاکید کرد: نباید اجازه دهیم فاجعه غزه در کرانه باختری تکرار و به «جهنم دیگری» در روی زمین تبدیل شود.

این دیپلمات چین یادآور شد که به رغم درخواست های مکرر شورای امنیت و جامعه بین المللی، بهبود وضعیت غزه عملاً وجود نداشته است. 

همزمان با تشدید حملات رژیم صهیونیستی به کرانه باختری، عبدالله دوم شاه اردن ضمن تاکید بر ضرورت آتش بس در غزه، توقف این حملات را در کرانه باختری خواستار شد.

این در حالی است که حملات رژیم صهیونیستی به کرانه باختری همچنان از روز چهارشنبه تا کنون ادامه دارد و هم اکنون درگیری‌های شدیدی بین مقاومت و نیروهای اشغالگر اسرائیلی در این منطقه و محله الدمج در جنین در جریان است.

در همین حال  ، «جویس مسویا» دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه روز پنجشنبه  به شورای ۱۵ عضوی امنیت سازمان ملل درباره وضعیت غزه نیز گفت: وضعیت این منطقه فراتر از بحران است  و نگرانی های بسیار جدی در مورد رعایت قوانین بشردوستانه بین المللی در غزه وجود دارد.

مسویا افزود: دستورات تخلیه صادر شده توسط ارتش اسرائیل در مناطق مختلف باریکه غزه افزایش یافته و منجر به آوارگی  ۲۵۰‌هزار میلیون نفر در دیرالبلاح، خان یونس و شمال غزه شده است.

جیمز کاریوکی معاون سفیر انگلیس در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: افزایش دستورات تخلیه اسرائیل باعث هرج و مرج در غزه و کمبود مکان‌های امن شده است.

سفیر و نماینده سوئیس در سازمان ملل هم در این نشست گفت: وضعیت انسانی در نوار غزه روز به روز در حال وخامت است و ما نگران افزایش دستورات تخلیه هستیم.

نماینده کره جنوبی در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت گفت: "هیچ کس در غزه در امان نیست".

سفیر و نماینده اسلوونی در سازمان ملل نیز با توصیف وضعیت اسفبار غزه گفت که شورای امنیت نتوانسته است جلوی این فاجعه را بگیرد.

سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل هم در این نشست شورای امنیت خواستار احترام به قطعنامه های شورا و سایر قوانین بین المللی درباره خشونت در غزه شد و گفت که تنها راه تضمین دسترسی بشردوستانه، توقف خشونت است.

دیمیری پولیانسکی معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل  از شورای امنیت خواست که در مورد تضمین صلح غزه، «رهبری» آمریکا و اسرائیل را نپذیرد .

معاون سفیر الجزایر در سازمان ملل نیز با اشاره به "جنایت جنگی تمام عیار" در غزه  گفت: گزارش های امروز صرفاً "میزان قساوتی" را که قدرت اشغالگر بر غزه تحمیل کرده است، تقویت می کند.

طبق اعلام وزارت بهداشت غزه، از ابتدای جنگ ضد باریکه غزه از هفتم اکتبر گذشته تا کنون ۴۰ هزار و ۶۰۲ فلسطینی شهید و ۹۳ هزار و ۸۵۵ نفر زخمی شده‌اند.

کلیدواژه