بی نیازی مصر به واردات نفت از عربستان
(last modified 1395-10-22T18:36:00+00:00 )
جدی 22, 1395 23:06 Asia/Kabul
  • بی نیازی مصر به واردات نفت از عربستان

یک مقام مصری گفت این کشور نیازی به واردات نفت از عربستان ندارد.

یک مقام مسئول در وزارت نفت مصر که اشاره ای به نامش نشده است روزچهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با اشاره به بی نیازی مصر از واردات نفت از عربستان گفت ،نفت عراق از زمانی که عربستان از امضای قرارداد نفتی با مصر بنابر مواضع سیاسی امتناع کرد، جایگزین شرکت نفت آرامکو عربستان شده است.

به گفته این مقام مسئول، مصر پس از آنکه برخی کشورهای عربی و غربی آمادگی خود را برای کمک های نفتی به مصر اعلام کردند، می تواند قرارداد خود را به طور کامل با شرکت نفت آرامکوی عربستان فسخ کند.

این مقام مصری افزود، توافقنامه نفتی قاهره و بغداد مقدمه ای برای آغاز همکاری های مشترک در همه زمینه ها به ویژه در زمینه نفت است.

بر اساس این گزارش ،  براساس توافقی که مقامات بغداد با مقامات مصری به امضا رسانده اند، عراق تا چند روز آینده ماهانه به میزان یک میلیون بشکه نفت به مصر صادر می کند.

درپی وقوع اختلاف در مواضع سیاست خارجی ریاض و قاهره، آرامکو بزرگترین شرکت نفت عربستان از اکتبر گذشته  فروش نفت به مصر را متوقف کرد.

همسویی مصر با روسیه بر سر حل پرونده سوریه و خودداری قاهره از ارسال نیرو به عربستان علیه یمن، تنش ها میان دو کشور را به جایی رساند که نخبگان و رسانه های دو کشور را به دشنام و ناسزایی گویی علیه دولت ها و ملت های دو طرف کشاند.

 

 

کلیدواژه