جدی 27, 1395 12:10 Asia/Kabul
  • تاکید عفو بین الملل بر آزادی شیخ الزکزاکی

سازمان عفو بین الملل ،بر ضرورت اطاعت دولت نیجریه از حکم دادگاه عالی این کشور، مبنی بر آزادی رهبر جنبش اسلامی نیجریه تاکید کرد.

روزنامه "دیلی نیوز" چاپ نیجریه در گزارشی نوشت ، سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه در بیانیه ای با تاکید برآزادی فوری "شیخ ابراهیم الزکزاکی"،رهبر جنبش اسلامی نیجریه اعلام کرد، خودداری دولت نیجریه از اجرای حکم دادگاه عالی این کشور به مثابه نقض آشکار و تجاوز به حاکمیت قانون خواهد بود.

سازمان عفو بین الملل در این بیانیه آزادی همه طرفداران "جنبش اسلامی نیجریه" را  همزمان با آزادی شیخ الزکزکی و همسرش خواستار شد.

عفو بین الملل همچنین تاکید کرد، تحقیقات این سازمان نشان می دهد که درحملات نیروهای امنیتی نیجریه در فاصله روزهای 21 تا 23 قوس 1394 دستکم 350 عضو "جنبش اسلامی نیجریه" در شهر "زاریا" Zaria، در ایالت "کادونا" Kaduna، در شمال در این کشور کشته شده اند.

اما منابع محلی ایالت کادونا ازشهادت هزاران شیعه در حملات نیروهای امنیتی نیجریه خبر داده بودند.  

طبق اطلاعاتی که از آخرین تماس یکی از فرزندان شیخ الزکزاکی با ایشان به دست آمده است، متاسفانه هنوز هیچ اقدام و حتی نشانه ای در تغییر رفتار نیروهای امنیتی برای آزادی شیخ الزکزاکی دیده نمی شود و این گمان در حال تقویت است که احتمال دارد نیروهای امنیتی در اجرای حکم دادگاه مانع تراشی کنند.

آزادی رهبرجنبش اسلامی نیجریه و خانواده وی یک حکم حقوقی و قضایی است که البته بر اساس اتهامات نادرست و خلاف واقع، پرونده وی به نهادهای قضایی کشیده شد.

دادگاه عالی نیجریه روز 12 قوس 1395 در ابوجا طی حکمی اعلام کرد، شیخ "الزکزاکی" و همسر وی طی 45 روز باید از زندان آزاد شوند.

امروز دوشنبه پایان سقف مهلت تعیین شده دادگاه عالی نیجریه برای آزادی شیخ الزکزاکی است .

 

 

کلیدواژه