دلو 04, 1395 08:54 Asia/Kabul
  •  گفتگو تلفنی ترامپ با نتانیاهو/ تاکید دونالد بر حفظ امنیت اسرائیل

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور جدید آمریکا، یکشنبه عصر تلفنی با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دونالد ترامپ در این گفتگو تلفنی با تاکید بر "تعهد خود  برای امنیت اسرائیل" مدعی شد، صلح با فلسطینیان تنها از طریق مذاکره مستقیم میان طرفین امکان‌پذیر است و آمریکا به صورت نزدیک با اسرائیل برای دستیابی به این هدف کار خواهد کرد.

این اظهارات ترامپ  در حالی است که تنها دو روز پس از حضور وی در کاخ سفید، شورای شهر قدس اشغالی بدون توجه به قطعنامه اخیر شورای امنیت مبنی بر توقف شهرک سازی های غیر قانونی رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینیان،  مجوز ساخت بیش از 560 واحد مسکونی را در سه شهرک غیرقانونی بیت‌المقدس شرقی صادر کرد.

پیشتر نیز همزمان با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، رژیم صهیونیستی طرح ساخت 2700 واحد مسکونی جدید را در مجتمع صهیونیستی "گوش عتصیون" در جنوب "بیت‌لحم" در کرانه باختری رود اردن تصویب کرد.

ترامپ و نتانیاهو همچنین در این گفتگوی تلفنی موافقت کردند درباره آن چه به زعم آنان "تهدیدات ایران" خوانده شده است، رایزنی کنند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در این گفتگوی تلفنی با تبریک آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ به وی، مقابله با توافق هسته ای ایران را اولویت اول اسرائیل در همکاری با دولت جدید آمریکا ذکر کرد.

"بنیامین نتانیاهو" اخیرا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس ، دونالد ترامپ را حامی قدرتمند اسرائیل خوانده و خاطر نشان کرده بود: خواهان همکاری با ترامپ برای از بین بردن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است که درسرطان 1394 پس از نزدیک به دو سال مذاکره میان این کشورها حاصل شد.

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهوری منتخب امریکا نیز اخیرا در گفت و گو با ساندی تایمز انگلیس در اظهاراتی خلاف عرف دیپلماتیک گفت: از توافق هسته ای با ایران راضی نیست و آن را یکی از بدترین توافقاتی می داند که تاکنون حاصل شده است.

"دونالد ترامپ" در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نیز برجام را «فاجعه» و «بدترین توافقنامه دنیا» خوانده و وعده داده بود که در صورت راه یابی به کاخ سفید در همان روز اول برجام را پاره خواهد کرد.

رئیس جمهور جدید آمریکا در پایان این گفتگوی تلفنی از بنیامین نتانیاهو دعوت کرد تا ماه آینده با یکدیگر دیدار کنند.

 

کلیدواژه