دلو 09, 1395 23:26 Asia/Kabul
  • تسلط برتنگه باب المندب؛ یکی از اهداف عربستان در تداوم جنگ علیه یمن

علی محمد القائد ، مسئول اطلاعاتی یمن از همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی برای تسلط بر تنگه باب المندب خبر داد.

«علی محمد القائد» ضمن اینکه از تمرکز عربستان سعودی بر اشغال تنگه باب‌ المندب پس از شکست در حملات خود به مناطق مسکونی یمن خبر داد،درعین حال گفت افسرانی ازآمریکا ، انگلیس و رژیم صهیونیستی فرماندهی اتاق عملیات متجاوزان سعودی در باب المندب را بر عهده دارند.

عربستان سعودی با آغاز جنگ علیه یمن اهدافی نظیر جلوگیری از قدرت یابی انصارالله ، بازگرداندن منصورهادی به قدرت و تداوم نفوذ درساختارسیاسی یمن را درنظرداشت اما با گذشت 22 ماه ازاین جنگ هیچ کدام ازاین اهداف محقق نشده و عربستان را می توان یک شکست خورده در جنگ علیه فقیرترین کشور عربی خاورمیانه نامید.

بر همین اساس ، حکومت سعودی اهداف تازه ای را در جنگ علیه یمن پیگیری می کند تا از سنگینی شکست در این جنگ بکاهد. یکی از مهمترین این اهداف ، تسلط بر تنگه راهبردی باب المندب است که بین یمن ، جیبوتی و ارتیره قرار دارد.

تنگه باب المندب را می توان یکی از مهمترین کانون های راهبردی جغرافیایی در جهان دانست که اهمیت فراوانی دارد. این تنگه ضمن اینکه نقطه ارتباطی بین دریای سرخ و مدیترانه است ، جنوب غرب آسیا را نیز به شرق آفریقا و اروپا متصل می کند. تنگه باب المندب در حمل و نقل انرژی جهانی نیز نقش بسزایی دارد.طبق ارزیابی های اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال 2013 ، روزانه حدود سه میلیون و 800 هزار بشکه نفت از تنگه باب المندب صادر می شود که معادل شش درصد تجارت نفت جهانی است. در عین حال ، سالانه حدود 25 هزار کشتی حامل انواع کالاها نیز از باب المندب عبور می کند.

درباره اهمیت تنگه باب المندب برای عربستان سعودی ذکر همین نکته کافی است که تقریبا همه مبادلات تجاری عربستان سعودی از این تنگه انجام می شود. به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که دلیل اصلی نگرانی عربستان سعودی از به قدرت رسیدن انصارالله در یمن ، در اختیار گرفتن کنترل تنگه باب المندب توسط این جنبش یمنی بود. بنابر این ، این تحلیلگران جنگ عربستان علیه یمن را نیز مانند اغلب جنگ هایی که در منطقه خاورمیانه ایجاد می شود ، جنگی با محوریت نفت می دانند. از این رو ، می توان گفت با فرسایشی شدن جنگ در یمن و ناتوانی آل سعود در دستیابی به اهداف سیاسی تعیین شده ، تسلط بر باب المندب ، برگ برنده جنگ یمن خواهد بود.

درهمین راستا،آمریکا،انگلیس ورژیم صهیونیستی نیزاز آل سعود در جنگ علیه یمن و به خصوص در تلاش برای تسلط بر باب المندب حمایت می کنند زیرا آنها نمی خواهند شاهد این باشند که تنگه راهبردی باب المندب نیز مانند تنگه راهبردی "هرمز" Hormoz در اختیار بازیگری باشد که از مهمترین ویژگی های آن ، استقلال رفتاری و فکری و مخالفت با تسلط و مداخله غرب در امور منطقه خاورمیانه است.

کلیدواژه