دور جدید توطئه های مشترک آمریکا و عربستان علیه سوریه و یمن
(last modified 1395-11-11T08:07:01+00:00 )
دلو 11, 1395 12:37 Asia/Kabul
  • دور جدید توطئه های مشترک آمریکا و عربستان علیه سوریه و یمن

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در گفتگوی تلفنی توافق کردند که از ایجاد مناطق امن در سوریه و یمن حمایت کنند.

دونالد ترامپ در رقابت های انتخاباتی سال گذشته خود از کشورهای عربی خلیج فارس خواسته بود هزینه ایجاد مناطق امن را در  سوریه  تقبل کنند.

رایزنی تلفنی رئیس جمهوری جدید آمریکا با مقامات عربستانی در روزهای آغازین فعالیت رسمی خود در خصوص سوریه و یمن از دورجدید همکاری های نزدیک آنها در خصوص پیگیری طرحهای مداخله جویانه و سلطه جویانه آنها در منطقه حکایت دارد . 
هدف آمریکا وعربستان از مطرح کردن مناطق به اصطلاح امن از تحرکات و درعین نگرانی های آنان از شکستهای فزاینده گروههای تکفیری - تروریستی مورد حمایتشان  در سوریه و ناکامی های عربستان و عواملشان در یمن است . در واقع طرح مناطق امن مطرح شده از سوی آمریکا و عربستان که  به نام کمک به مردم سوریه خصوصا" آوارگان سوری مطرح می شود درعمل به کام  تروریستها و باهدف نجات آنها از شکست کامل مطرح می شود .  
در چنین فضایی آمریکا با سوء استفاده از مباحث مناطق امن در صدد تقویت تروریستها و خلل در عملیاتهای ضد تروریستی در سوریه و تثبیت موقعیت تروریستها در مناطق تحت کنترلشان در این کشور هستند.آمریکا با اینگونه مقدمه چینی و توسل به طرحهای عوامفریبانه درصدد دخالت نظامی گسترده  آمریکا در سوریه و یمن است که این موضوع از رفتارهای جنگ طلبانه و ماجراجویانه ترامپ در عرصه بین المللی حکایت دارد که به تشدید ناامنی ها در سوریه و یمن و بطور کلی منطقه منجر می شود  . 
تحرکات نظامی و طرحهای توسعه طلبانه آمریکا  در قبال سوریه که به انحاء مختلف از جمله ترفندهای عوامفریبانه ای نظیر ایجاد منطقه امن دنبال می شود نوعی مداخله غیر موجه در منطقه با محوریت تجزیه کشورهای منطقه است و به همین دلیل واکنشهای افکار عمومی را درپی داشته است.  سیاستهای آمریکا و عربستان  در قبال سوریه با قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل مغایر است ، که با هدف کمک به ترسیم نقشه سیاسی جهت حل بحران سوریه تصویب شده است و بر لزوم حفظ حاکمیت، استقلال ، اتحاد و تمامیت ارضی سوریه تأکید دارد.  
نکته قابل تامل دیگر آنکه خود کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز به تامین کنندگان مالی طرح های مغرضانه آمریکا در منطقه تبدیل شده اند . صرف هزینه های هنگفت حمایت از تروریستها و مجری گری طرح های توطئه آمیز آمریکا توسط کشورهای  عربی حوزه خلیج فارس عملا" این کشورها را دچار شدیدترین بحرانهای اقتصادی کرده است . این در حالی است که مخاطرات همراهی  کشورهای عربی حوزه خلیج فارس  با سیاستهای آمریکا عملا" این کشورها را در معرض سقوط و فروپاشی قرار داده است که این موضوع نیز نتیجه همراهی و سر سپردگی حکام عرب با آمریکا است . به هرحال آمریکا با مقوله هایی نظیر گسترش همکاریها با دوستان خود در منطقه از جمله عربستان و نیز مقوله های عوامفریبانه ای تحت عنوان مناطق امن و آتش بس درصدد توجیه سیاستهای مغرضانه اش در کشورهای مختلف است .   بحران سوریه و یمن ، پیچیده و دارای جزئیات به هم تنیده است اما اساس این بحران ها  ، دخالت خارجی ، پرداخت پول و ارسال سلاح برای تروریستها و  دادن فرصت به تروریستها است که تقریبا" در همه این موضوعات آمریکا و حکام عرب بویژه عربستان نقش محوری داشته اند .

کلیدواژه