حمل 09, 1396 12:34 Asia/Kabul
  • مخالفت بغداد با استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکایی در عراق

وزیر خارجه عراق تاکید کرد: دولت عراق استقرار و حضور پایگاه‌های نظامی آمریکایی را در خاک خود نمی‌پذیرد.

«ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفت: بغداد فقط با حضور مشاوران نظامی آمریکایی و ارائه آموزش‌های نظامی موافق بوده و با آمریکایی‌ها فقط درباره اجرای موافقنامه مشترک راهبردی به توافق رسیده است.

پیشتر هم «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق با تاکید بر نزدیک بودن نابودی کامل گروه تروریستی داعش در عراق اظهار کرد: دیگر وقت آن فرا رسیده است که شمار نیروهایی خارجی از جمله نظامیان آمریکایی که در این عرصه به عراق کمک کرده‌اند در این کشور کاهش یابد.

آمریکا در سال 2011 نیروهای نظامی‌اش را از عراق خارج کرد اما در سال 2014 و پس از ایجاد داعش بار دیگر آنها را روانه عراق کرد؛ به طوریکه اکنون حدود پنج هزار نظامی در این کشور دارد.

وزیر خارجه عراق همچنین با اشاره به اهمیت نشانه‌های گفت وگو میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران به واسطه نامه ارائه شده از سوی تهران به کویت درباره راه حل سیاسی برای رفع بسیاری از مشکلات ابراز امیدواری کرد.

وزیر امور خارجه عراق هدف از تشکیل نشست وزیران خارجه عرب در بحر المیت اردن را هم کاهش سطح اختلافات در میان کشورهای عرب در شرایط سخت کنونی دانست. بیست و هشتمین اجلاس سران اتحادیه عرب امروز (چهارشنبه) در منطقه بحر المیت اردن برگزار می‌شود.

کلیدواژه