حمل 23, 1396 08:49 Asia/Kabul
  • تفسیر؛  افشاگری درباره جوسازی های غرب علیه رئیس جمهوری سوریه

واکنشهای افکار عمومی و شخصیتهای بین المللی به دور جدید جوسازی های غرب بویژه امریکا علیه بشار اسد ، رئیس جمهوری قانونی سوریه همچنان ادامه دارد و در این زمینه مشاور نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد، غرب به خوبی می‌داند که بدون بشار اسد حل و فصل بحران سوریه ممکن نیست.

ویتالی نعومکین ، مشاور استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد که غرب مخالف بقای بشار اسد در سمت ریاست جمهوری سوریه است اما با این وجود به خوبی می‌داند که در صورت برکناری اسد از قدرت ادامه روند صلح در سوریه ممکن نیست.

وی در گفتگو با شبکه 24 تلویزیون روسیه گفت: حتی رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا هم اعلام کرده که اسد باید بخشی از روند مذاکرات باشد. آمریکایی‌ها هم مخالف این مساله نیستند. آن‌ها با بقای اسد در پسمت ریاست جمهوری مخالفند و اقدامات وی را محکوم می‌کنند، اروپایی‌ها هم همین موضع را دارند اما جایگزینی برای اسد در روند صلح وجود ندارد. 

این واقعیتی است که فرستادگان وِیژه سازمان ملل علیرغم برخی غرض ورزی هایی که برخی از آنها تحت فشار دولتهای غربی در قبال سوریه داشتند به نقش ویژه بشار اسد در آینده این کشور بویژه در مرحله انتقالی این کشور اذعان داشته اند  .  بر اساس چنین واقعیت هایی است که استفان دی‎میستورا ، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه  به صراحت تاکید کرده است که گفت وگوها با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ادامه خواهد یافت ، چرا که اسد بخشی مهم از راه حل سیاسی این کشور است.

تحولات سوریه جای تردیدی را برای جامعه جهانی باقی نگذاشته است که بشار اسد ، رئیس جمهوری سوریه همچنان شخصی موثر در آینده سیاسی این کشور خواهد بود و این موضوع از تداوم جایگاه ویژه وی و توانایی های وی در مدیریت تحولات آتی این کشور حکایت دارد . 

گفتنی است که رئیس جمهوری سوریه تاکید دارد که از بین بردن گروه‌های تروریستی ، مقدمه راه حل سیاسی در سوریه است و این واقعیتی است که در نشست های بین المللی در خصوص سوریه نیز کم و بیش بر آن تاکید می شود .  

با نگاهی به تحولات سوریه در چند ماه گذشته می توان متوجه شد که رویکرد بیش از پیش بین المللی در تعامل با بشار اسد از تثبیت روزافزون موقعیت بشار اسد بعنوان رئیس جمهوری قانونی سوریه در این کشور حکایت داشته است .  این در حالی است که تلاشهای مستمر و گسترده بشار اسد در مبارزه با تروریسم بیش از پیش توجه جهانی را به خود جلب کرده است و از اینرو در ماههای اخیر شاهد گسترش تحرکات بین المللی جهت تعامل با بشار اسد به عنوان نماد نظام سیاسی کنونی سوریه هستیم که در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد . دامنه این تعاملات به کشورهای غربی نیز کشیده شده است و در ماههای اخیر شاهد رایزنی های تشکلهای مختلف مردم نهاد و بسیاری از نهادهای مدنی غربی با بشار اسد هستیم .  این موضوع بیانگر بازیابی دمشق در  جایگاه ویژه خود در عرصه سیاسی و بین المللی است .  

 این درحالی است که دولتهای غربی  پیش از این بر سرنگونی دولت قانونی سوریه تاکید داشتند و هم اکنون نیز برخی از همین دولت ها  بطور ضمنی این  سیاست مداخله جویانه و مغرضانه را دنبال  می کنند .  نشانه های  های این سیاست بوضوح در جریان جوسازی های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در قبال سوریه و شخص بشار اسد قابل مشاهده است .

در واقع رویکرد بیش از پیش جهانی به سوی تعامل  با نظام سوریه خوشایند دولتهای سلطه گر و مغرض غربی نبوده است و از اینرو به انحاء مختلف درصدد هستند با ترفند های مختلف از جمله سناریو سازی و دروغپردازی در خصوص استفاده دولت سوریه از سلا حهای شیمیایی رویکرد جهانی در تعامل با بشار اسد را تحت الشعاع قراردهند . اما تحولات سوریه و واکنشها به توطئه های غرب علیه سوریه بیانگر آن است که دولتهای غربی با عوامفریبی قادر نیستند تغییری در رویکرد عمومی به واقعیت نقش و جایگاه موثرو ویژه  بشار اسد در حل بحران سوریه ایجاد کنند .        

کلیدواژه