جوزا 04, 1396 07:57 Asia/Kabul
  • اعتراض سازمان ملل به تحرکات عربستان در شرق این کشور

کارشناسان سازمان ملل تخریب بخش قدیمی روستای شیعه‌نشین «المسورة» در العوامیه، شرق عربستان را محکوم و اعلام کردند این اقدام آل‌سعود میراث فرهنگی شهر را از بین برده و حقوق بشر را نقض کرده است.

به گزارش پرس تی وی؛ «کریمه بن‌عون»، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل در زمینۀ حقوق فرهنگی، چهارشنبه گفت که با وجود هشدارهای سازمان ملل مبنی بر توقف روند تخریب روستای شیعه‌نشین «المسورة» و العوامیه، مقام‌های سعودی به این کار ادامه داد‌ند.

بر اساس بیانیه‌ای که دفتر کمیساریای عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل منتشر کرده، «بن‌عون» نیروهای سعودی را به تخریب «جبران‌ناپذیر» ساختمان‌های تاریخی و وادار کردن ساکنان شهر العوامیه به ترک منازلشان متهم کرده است.

گزارشگر ویژۀ سازمان ملل در زمینۀ حقوق فرهنگی گفت: این اقدامات باعث از بین بردن میراث فرهنگی و تاریخی منطقه العوامیه می‌شود و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

قدمت برخی از ساختمان‌های منطقه العوامیه به بیش از 400 سال می‌رسد. نیروهای آل سعود در دو هفته گذشته چند خانه را در منطقۀ تاریخی و قدیمی المسوره در شهر العوامیه تخریب کرده‌اند که این اقدام باعث وقوع درگیری‌هایی در این شهر شده است.

با گذشت دو هفته از حمله نظامیان سعودی به شهر «العوامیة» و روستای «المسورة» در شرق عربستان‌سعودی و تخریب و آتش‌زدن منازل مسکونی، مدارس و مساجد، این حملات همچنان در سایه سکوت جامعه بین‌المللی ادامه دارد.

نیروهای امنیتی عربستان سعودی تاکنون طی چند نوبت به العوامیة و به طور مشخص روستای باستانی المسورة حمله کرده‌اند و منازل زیادی را تخریب کرده‌‌اند، اما این بار با شدت بیشتر در سایه سکوت جامعه بین‌المللی، این جنایت را تکرار می‌کنند.

 

کلیدواژه