واکنش قطر به اقدام عربستان، بحرین، امارات و مصر
(last modified 1396-03-15T08:01:27+00:00 )
جوزا 15, 1396 12:31 Asia/Kabul
  •  واکنش قطر به اقدام عربستان، بحرین، امارات و مصر

وزارت خارجه قطر در واکنش به تصمیم عربستان، امارات، بحرین و مصر برای قطع روابط با قطر، اعلام کرد این تصمیم هرگز بر روند طبیعی زندگی شهروندان و افراد مقیم در قطر تاثیری نخواهد داشت.

وزارت خارجه قطر روز دوشنبه در بیانیه‌ای همچنین از تصمیم عربستان، امارات و بحرین در قطع روابط با قطر ابراز تاسف و تاکید کرد چنین تدابیری غیرقابل توجیه بوده و ادعاهایی که باعث اتخاذ این تصمیم شد، بی‌اساس و نادرست است.  

در بیانیه وزارت خارجه قطر آمده حملات رسانه‌ای که با هدف قانع کردن افکار عمومی در منطقه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته بود، شکست خورد و همین شکست، دلیلی بر تداوم تنش‌افروزی بوده است. 

وزارت خارجه قطر اعلام کرد هدف از تصمیم عربستان، بحرین و امارات برای قطع روابط با دوحه که با هماهنگی مصر انجام شده، تلاش برای قیمومیت بر قطر است.

عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر همزمان با قطع روابط دیپلماتیک با قطر، سفرهای هوایی و دریایی به این کشور را هم تعلیق و گذرگاه‌های زمینی به قطر را بستند.

بحرین همه مسیرهای هوایی و دریایی این کشور به قطر و بالعکس را ظرف 24 ساعت آینده می‌بندد. عربستان سعودی هم همه مسیرهای هوایی، زمینی و دریایی به قطر و بالعکس را بسته است. هواپیمایی امارات نیز اعلام کرد این شرکت پروازهای رفت و برگشت خود را به قطر از صبح روز سه‌شنبه به حالت تعلیق در می‌آورد. مصر هم اعلام کرد برای حفظ امنیت ملی این کشور، آسمان و بنادر خود را به روی همه وسائل حمل و نقل قطر بسته است.

این اقدامات حتی از اختلافات قبلی میان این کشورها در سال 2014 ، هنگامی که عربستان، بحرین و امارات، سفیران خود را از دوحه فرا خواندند، شدیدتر است. در آن زمان، ارتباطات مسافرتی میان این کشورها حفظ شده بود و اتباع قطری اخراج نشده بودند.

عربستان، بحرین و امارات به دیپلمات‌های قطری 48 ساعت فرصت داده‌اند تا خاک این کشورها را ترک کنند؛ حتی شهروندان قطری هم باید از کشورهای عربستان، بحرین و امارات خارج شوند.

بحرین و عربستان، علت قطع روابط خود با قطر را حمایت این کشور از گروه‌هایی اعلام کردند که مورد حمایت ایران در منطقه هستند. مصر و امارات هم از این موضع بحرین و عربستان حمایت و روابط خود را با قطر قطع کردند.

اختلافات بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس پس از سفر رئیس جمهوری آمریکا به منطقه خاورمیانه، تشدید شده است. «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در سفر اخیرش به ریاض، پایتخت عربستان سفر کرد و در نشست عربی- آمریکایی در این کشور تلاش کرد جبهه جدیدی ضد ایران ایجاد کند، اما اختلاف‌ کشورهای عربی نشان داد شکاف بین آنان عمیق است. این اختلاف‌ها بر سر هک شدن خبرگزاری دولتی قطر و انتشار سخنانی از امیر این کشور در حمایت از جمهوری اسلامی ایران افزایش یافت.

همزمان با قطع روابط ریاض با دوحه، فرماندهی ائتلاف متجاوز سعودی به یمن روز دوشنبه از پایان مشارکت قطر در این ائتلاف به علت اقداماتش در منطقه خاورمیانه خبر داد. عربستان سعودی با چراغ سبز آمریکا و همکاری برخی کشورهای عربی از مارس 2015 حملات خود را به یمن شروع کرده تا مزدوران خود را به قدرت بازگرداند، اما تاکنون شکست خورده است.

کلیدواژه