سرطان 09, 1396 12:49 Asia/Kabul
  • احضار کاردار سفارت هند به وزارت امور خارجه پاکستان

وزارت امور خارجه پاکستان با فراخواندن کاردار سفارت هند در اسلام آباد به وزارت امور خارجه، اعتراض خود را به تیراندازی اخیر نیروهای هندی در امتداد خط کنترل کشمیر به وی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزارت امور خارجه پاکستان روز پنج شنبه در بیانیه ای اعلام کرد، در پی احضار «رگو رام» کاردار سفارت هند، این وزارتخانه اعتراض خود را ازکشته شدن یک شهروند پاکستانی در تیراندازی اخیر نیروهای هندی در امتداد خط کنترل کشمیردرمنطقه «نکیال» (Nakyal)  به وی ابلاغ کرد.

مقامات وزارت امور خارجه پاکستان، نامه اعتراض خود درباره تیراندازی نیروهای هندی در  28 در منطقه «نکیال» (Nakyal), در کشمیر را به این دیپلمات هندی ارائه کردند و تحقیقات دراین باره را خواستارشدند.

وزارت امور خارجه پاکستان چنین  اقداماتی را نقض پیمان آتش بس 2003 و زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی دانست و اعلام کرد ، هدف قرار دادن مناطق روستایی و شهروندان پاکستانی، مغایر حقوق بشر و کرامت انسانی است.

در تیراندازی نیروهای هندی در منطقه نکیال در کشمیر، یک شهروند پاکستانی کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

هند و پاکستان همواره یکدیکر را به نقض اتش بس در خط کنترل کشمیر متهم می کنند.

هند و پاکستان در سال 2003  توافق آتش بس در مرز های جامو و کشمیر را امضا کردند ولی طرفین تاکنون چندین بار آن را نقض کرده اند.

بخشی از کشمیر در خاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد اما هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد است.

کلیدواژه