بیانیه مشترک عربستان و متحدانش علیه قطر
(last modified Fri, 07 Jul 2017 05:39:14 GMT )
سرطان 16, 1396 10:09 Asia/Kabul
  • بیانیه مشترک عربستان و متحدانش علیه قطر

عربستان و متحدانش در بیانیه ای مشترک ادعا کردند که مخالفت دولت قطر با درخواست کشورهای چهارگانه از دوحه، نشان دهنده نیت قطر برای بی ثبات کردن و برهم زدن امنیت منطقه است.

عربستان مصر، امارات و بحرین که پنجم ژوئن در بیانیه‌های جداگانه قطع روابط دیپلماتیک خود را با قطر اعلام کرده بودند،2 سرطان فهرست 13 گانه‌ای از درخواست‌ها را به قطر تحویل دادند و اعلام کردند عادی شدن روابط با دوحه منوط به عملی شدن همه این خواسته‌ها است.

در بیانیه بامداد جمعه این کشورها ادعا شده که درخواست هایی که از قطر شده، با هدف مبارزه با تروریسم و جلوگیری از همه اشکال تامین مالی با هدف دستیابی به صلح و حفظ امنیت عربی و بین المللی بوده است.

کشورهای چهارگانه در ادامه بیانیه مشترک خود اعلام کردند که اقدامات سیاسی، اقتصادی و قانونی لازم و مناسبی برای حفظ حقوق، امنیت و ثبات کشورها در برابر سیاست های خصمانه قطر اتخاذ خواهند کرد.

نشست وزرای خارجه مصر، عربستان، امارات و بحرین، کشورهای تحریم و محاصره کننده قطر عصر چهارشنبه با هدف بررسی پاسخ دوحه به شروط این کشورها در کاخ «التحریر» قاهره برگزار شد.

عربستان، امارات، بحرین و مصر از 15 جوزا با متهم کردن دولت قطر به «حمایت از تروریسم» روابط سیاسی خود را با آن کشور قطع کردند و این کشور را مورد تحریم اقتصادی قرار دادند. 

پس از سفر 30 ثور «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا به عربستان و امضای قرارداد تسلیحاتی میان واشنگتن و ریاض و همچنین سخنان ترامپ در نشست ریاض، اختلافات قطر و عربستان و دیگر کشورهای عربی علنی‌ شد.

 

کلیدواژه