میزان 05, 1396 17:59 Asia/Kabul
  •  مصوبات پارلمان عراق علیه منطقه کردستان این کشور

 پارلمان عراق روز چهارشنبه در جلسه ای ویژه که نخست وزیر و وزیران کشور، دفاع، نفت و مشاور امنیت ملی عراق حضور داشتند، مصوبه نهایی برای تنبیه مقامات منطقه کردستان عراق را به علت برگزاری همه پرسی جدایی تصویب کرد . 

به گزارش ایرنا، بر اساس مصوبه پارلمان عراق ، « مسعود بارزانی » رئیس منطقه کردستان عراق تحت پیگرد قضایی قرار گرفت. پیگرد قضایی تمام عوامل اجرایی همه پرسی جدایی کردستان از جمله « مسعود بارزانی » و تحویل او به دادگاه برای محاکمه قضایی از موارد مصوبه تنبیهی پارلمان عراق است.
همچنین پیگرد قضایی تمام کارکنان کُرد شاغل در اداره های دولت مرکزی عراق که در اجرای همه پرسی شرکت کردند و بستن تمام گذرگاه های مرزی در منطقه کردستان عراق از دیگر مصوبات تنبیهی پارلمان عراق  بود. 

همچنین هرکالای ورودی به عراق از گذرگاه های مرزی در منطقه کردستان عراق به عنوان کالاهای قاچاق  محسوب می شود. 

پارلمان عراق از « حیدر العبادی» نخست وزیر عراق به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح نیز خواسته است که به نیروهای امنیتی عراق ، برای استقرار در مناطق مورد اختلاف از جمله کرکوک و بازگرداندن تمام چاه های نفت شمال در کرکوک، زیر نظر وزارت نفت عراق دستورات لازم را صادر کند.

بر اساس مصوبه پارلمان عراق، دولت مرکزی موظف به حمایت و حفاظت از جان تمام شهروندان عراقی است.  همچنین در مصوبه پارلمان عراق که بیش از 160 نماینده حضور داشتند تاکید شده است که همه پرسی جدایی منطقه کردستان عراق که دوشنبه گذشته ( 3 میزان ) برگزار شد ، فاقد مشروعیت است.
هیات دولت عراق نیز دیروز ( سه شنبه ) در مصوبه ای ، ضرب الاجل سه روزه برای منطقه  کردستان عراق جهت تحویل تمام گذرگاه های مرزی و فرودگاه ها در دو شهر اربیل و سلیمانیه  به دولت مرکزی عراق تعیین کرده بود.
این ضرب الاجل از جمعه این هفته ( 7 میزان ) شروع می شود و دولت مرکزی عراق همه پروازها به منطقه کردستان عراق را تا اطلاع ثانونی به حال تعلیق درآورده است.

 

کلیدواژه