عقرب 19, 1396 12:39 Asia/Kabul
  •  دخالت وزیر خارجه عربستان در امور داخلی لبنان

وزیر خارجه عربستان حدود یک هفته پس از استعفای «سعد حریری» از سمت نخست وزیری لبنان، ادعا کرد: ریاض اجازه نخواهد داد لبنان منبع اذیت عربستان باشد.

به گزارش رادیو دری به نقل از روسیاالیوم؛ «عادل الجُبیر» وزیر خارجه عربستان که کشورش با فشار بر سعد حریری، وی را به استعفاء مجبور کرد، مدعی شد: اوضاع اسفناک لبنان، نتیجه فعالیت‌های حزب الله با حمایت ایران است.

«عادل الجُبیر» که از موفقیت و محبوبیت حزب الله لبنان در عرصه خارجی و داخلی عصبانی است، ادعا کرد: حزب الله، نظام لبنان را ربوده و به عنوان عامل ایران در لبنان تبدیل شده است.

موضع‌گیری خلاف واقع وزیر خارجه عربستان مشابه متنی است که سعد حریری شنبه گذشته هنگام استعفاء از سمت نخست وزیری لبنان در ریاض قرائت و ادعاهای بی‌اساسی را ضد ایران و حزب الله لبنان مطرح کرد.

ادعاهای «عادل الجُبیر» ضد ایران و حزب الله لبنان درحالی است که «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان اخیرا ادعای برخی منابع غربی و عربی، مبنی بر دخالت ایران در لبنان را رد کرد و گفت:  لبنان تاکنون مداخله‌ای از سوی ایران مشاهده نکرده است و ادعاها در این زمینه صحت ندارد.  

«میشل عون»، درباره سلاح مقاومت لبنان هم اظهار کرد: حزب‌الله از سلاحش در صحنه داخلی استفاده نمی‌کند؛ این سلاح فقط برای تضمین مقاومت لبنانی‌ها در برابر رژیم اسرائیل است.

وزیر خارجه عربستان همچنین با هدف خوش‌خدمتی به دولت آمریکا مدعی شد: عربستان مایل به اعمال تحریم‌ها علیه ایران به سبب حمایت آن از تروریسم است و توافق هسته‌ای هم توافقی ضعیف است که نیاز به اصلاح دارد. 

عربستان‌سعودی درحالی ایران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند که آن کشور خاستگاه تروریسم وهابی است و تروریست‌های مورد حمایت رژیم سعودی با نقش‌آفرینی ایران در سوریه در مسیر نابودی قرار دارند. 

کلیدواژه