عقرب 30, 1396 09:36 Asia/Kabul
  • بریتانیا هم خواستار پایان محاصره یمن شد

معاون وزیر امور خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه ضمن ابراز نگرانی نسبت وضعیت اسفناک مردم یمن خواستار پایان محاصره این کشور از سوی عربستان سعودی شد.

به گزارش ایرنا،«الستر برت»Alistair Burt روز دوشنبه در پارلمان بریتانیا با بیان اینکه میلیون ها یمنی نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند، گفت: مواد غذایی، سوخت و دارو باید به مردم یمن برسد.

معاون وزیر امور خارجه بریتانیا که کشورش از متحدان عربستان سعودی است با اشاره به اینکه  سیستم‌ آب و فاضلاب در یمن به دلیل نبود سوخت ازکارافتاده است، گفت: محدودیت دسترسی به محموله‌های بشردوستانه و تجاری در کنار شرایط حاد موجود، وضعیت را برای مردم یمن بدتر خواهد کرد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ هم دوشنبه شب با اعلام اینکه حدود دو و نیم میلیون یمنی درحال حاضر به آب سالم دسترسی ندارند، تصریح کرد نبود آب سالم شیوع وبا را در این کشور بیش ازپیش گسترش خواهد داد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ همچنین خواستار لغو محاصره و بازگشایی تمامی مرزهای یمن شد تا امکان ارسال مواد غذایی، سوخت و تجهیزات پزشکی به این کشور فراهم شود.

عربستان‌ سعودی با حمایت آمریکا از حوت 1393 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرده است.

این تجاوز نظامی تاکنون به کشته شدن بیش از سیزده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آواره شدن میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

تجاوز نظامی عربستان همچنین کشور فقیر یمن را با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی مواجه کرده است.

 

کلیدواژه