جدی 21, 1396 11:05 Asia/Kabul
  • درخواست عراق از پارلمان اروپا

رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق از پارلمان اروپا خواست از اخراج اجباری مهاجران عراقی خودداری کند.

به گزارش ایرنا، «عبدالباری زیباری» روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد، این کمیسیون گفت و گو با پارلمان اروپا جهت متوقف ساختن روند اخراج اجباری مهاجران عراقی آغاز خواهد کرد، اما  تا آن زمان درخواست از دولت بغداد عدم پذیرش هر گونه مذاکراه در این زمینه است.

وی گفت: اطلاعات موجود نشان می دهد موضع تازه ای از سوی کشورهای اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات میان کشورهای عضو و دولت عراق وجود دارد که پیش‌بینی می شود همزمان با سفر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در 22 ژانویه (2 ماه دلو) به بغداد مطرح بشود.

این مسوول عراقی هدف از این مذاکره را بازگرداندن عراقی هایی دانست که خواهان پناهندگی به اروپا هستند اما درخواستشان رد شده است.

زیباری تصریح کرد، در شرایطی که از بازگشت تمام عراقی های مقیم خارج به وطن استقبال می شود اما این بازگشت باید با اراده کامل و تمایل آنها و بدون هیچ فشار یا اجبار صورت گیرد.

وی گفت: این خواسته را بر اساس مسئولیت ملی، اخلاقی و انسانی دنبال کرده و از دولت  عراق هم می خواهیم زیر بار هیچگونه مذاکره در مورد بازگرداندن اجباری یا نیمه اجباری این افراد نرود.

 بر اساس گزارش سازمان ملل 1.6 ملیون شهروند عراقی از سال 2003 (اشغال عراق توسط آمریکا و همپیمانانش) کشورشان را ترک کردند. از این تعداد 500 تا 700 هزار نفر به اردن رفتند، 800 هزار نفر به سوریه و 100 هزار نفر هم به سعودی و کویت و 436 هزار عراقی نیز به کشورهای اروپا، آمریکا، افریقا و آسیا رفتند. 

کلیدواژه