دی میستورا: ایران، روسیه و ترکیه در کمیته قانون اساسی سوریه حضور دارند
(last modified 1396-11-11T05:59:04+00:00 )
دلو 11, 1396 10:29 Asia/Kabul
  • دی میستورا: ایران، روسیه و ترکیه در کمیته قانون اساسی سوریه حضور دارند

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه بر فرایند ژنو برای حل بحران سوریه تاکید کرد و گفت: ایران، روسیه و ترکیه در کمیته تعیین قانون اساسی سوریه، نماینده خواهند داشت.

به گزارش رادیو دری، «استفان دی میستورا» سه شنبه شب پس از پایان کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی روسیه خاطرنشان کرد کمیته قانون اساسی سوریه، پروسه ژنو را تصویب کرده است و باید همه تلاش ها از طریق همین فرآیند و در ژنو پیگیری شود.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با تاکید بر اینکه نفوذ و قدرت ایران، روسیه و ترکیه برای جلب مشارکت طرف های سوری مهم است، تصریح کرد: آنچه در سوچی به نتیجه رسیده است، هنوز جامع نیست و امیدواریم که با همکاری تمامی طرف ها به نتیجه قطعی و جامع برسیم.

دی میستورا خاطرنشان کرد، هدف در حال حاضر اصلاح و یا نوشتن قانون اساسی در سوریه است و بعد از آن می توان راجع به انتخابات در این کشور صحبت کرد.

نشست بین‌المللی «سوچی» موسوم به «کنگره گفتگوی ملی سوریه» سه شنبه شب با قرائت بیانیه‌ ای به کار خود پایان داد.

در این بیانیه با تاکید بر حفظ  تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه تصریح شده است، ملت سوریه تنها مرجعی است که آینده این کشور را بر اساس ابزارهای دموکراتیک و از طریق صندوق های اخذ رأی تعیین خواهد کرد.

بر اساس بیانیه سوچی، ارتش سوریه باید حفظ شود تا بتواند به وظایف خود بر اساس قانون اساسی این کشور از جمله حفظ مرزها و مردم سوریه از هرگونه تهدید خارجی عمل کند.

بیانیه سوچی همچنین همه اشکال و انواع تروریسم، تعصب، افراط گرایی و فرقه‌گرایی دینی را  نیز محکوم کرده و بر مقابله با آن‌ها به شکل فعال تأکید می‌کند.

بحران در سوریه از سال 2011 با تهاجم گسترده گروه‎های تروریستی مورد حمایت عربستان، آمریکا و متحدانشان برای تغییر معادلات منطقه به نفع رژیم صهیونیستی آغاز شد.

کلیدواژه