تاکید حماس بر تشکیل شورای ملیِ وحدت‌بخش موردتوافق همه گروه‌های فلسطینی
(last modified 1396-12-20T04:58:48+00:00 )
حوت 20, 1396 09:28 Asia/Kabul
  •  تاکید حماس بر تشکیل شورای ملیِ وحدت‌بخش موردتوافق همه گروه‌های فلسطینی

عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تصریح کرد: قبل از هر چیزی باید شورای ملیِ وحدت‌بخشی که مورد توافق همه طرف‌ها باشد، تشکیل شود و شورای ملی فاقد صلاحیت کنار گذاشته شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین؛ «موسی ابو مرزوق» روز شنبه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: کمیته مقدماتی تشکیل نشست شورای ملی گام‌های مهمی در این مسیر برداشته است اما پافشاری بر تشکیل جلسه شورای غیرتوافقی باعث تشدید انزوای سیاسی مخالفان همکاری با رژیم صهیونیستی و برگزاری نشست در سایه تداوم اشغالگری آن می‌شود.

ابومرزوق افزود: مشارکت سیاسی به معنای یکجانبه‌گرایی یک فرد یا یک سازمان صرفنظر از حجم و بزرگی آن، در عرصه تصمیم‌گیری‌های سیاسی و ملی نیست، بلکه به معنای تقویت دموکراسی و مخالفت با انحصار سیاسی است.

عضو دفتر سیاسی حماس تصریح کرد: مشارکت سیاسی بدین معنا است که دولت رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که تحت امر او فعالیت می‌کند، باید دولت توافق ملی با مشارکت همه احزاب و گروه‌های فلسطینی تشکیل دهد و این چیزی است که گروه‌های فلسطینی از جمله دو جنبش فتح و دبیرخانه شورای ملی در فوریه سال 2017 در بیروت بر روی آن تاکید کرده‌اند.

کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) در جریان نشست خود به ریاست «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان و جنبش فتح، تصمیم به برگزاری نشست شورای ملی فلسطین در 10 ثور 1397 گرفت.

شورای ملی فلسطین در سال 1948 به عنوان نماینده ملت فلسطین تاسیس شد که "حماس" و "جنبش جهاد اسلامی فلسطین" در این شورا نماینده ندارند.

پیشتر «مشیر المصری» از اعضای ارشد حماس اعلام کرد: جنبش حماس در همه دیدارهایی که دارای اراده ملی و تصمیم‌گیری مستقل و موضع فلسطینی روشن باشد شرکت می‌کند اما نشست شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) صرفاً کپی‌برداری از نشست‌های پیشین است.

 

کلیدواژه